+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 19

Tråd: Har noen gode tips til TM?

Har noen gode tips til TM?

Ja som tittelen spør etter. Har noen gode tips til det å selge bedre via telefon?
    Gode tips til hvordan man skal starte samtaler og lignende.
    Og ikke minst hvordan man avslutter.
    Kanskje litt dårlig formulert, men håper dere skjønner hva jeg er ute etter
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Jeg har jobbet et drøyt år som telefonselger av avis- og bladabonnement. Det var helt greit. Du ringte folk i Bergen for å selge BT liksom, så det var ikke så veldig mange som var sure eller som gav deg kjeft.

Min erfaring er at det hjelper MYE å ha en plan når du ringer. Dvs at du bør tegne opp en strategi, gjerne i form av et slags tankekart. Begynn på toppen med et Ja/Nei-spørsmål av typen "Vi sendte deg et tilbud i posten for noen dager siden, og lurer på om du har mottatt dette..?" Ved svar "ja" går du så videre til et åpent spørsmål av typen "Ja, hva synes du om tilbudet?". Ved svar "nei" kan du eks si "Nei? Da skal vi sende deg et tilbud umiddelbart, hvilken adresse når vi deg på?"

Og sånn fortsetter du egentlig bare til du er fornøyd med strategien din.

Poenget med en slik strategiplan er at du hele tiden vet hva du skal si og hvor du skal hen. Dette betyr som oftest at du slipper å bli særlig nervøs, og dessuten høres du mye mer "proff" ut når du ikke sitter å stotrer og bruker tid på tenke på hva du skal si. Det betyr jo selvsagt ikke at du MÅ følge planen til punkt og prikke for hver samtale. Gå gjerne utenfor "rammen" og prøv deg litt fram.

Det tipset har jeg faktisk aldri hørt om Peter! Det høres igrunn ganske så lurt ut, spør du meg! Dette tankekartet ville jo vært under konstant utvikling hvor man la til spørsmål og finpusser svar. Ser for meg at et slikt tankekart kan fungere bra for selgere som møttes face2face og ikke bare for de som selger gjennom TM.

Har du også noen gode tips til åpninger? Og vil du si det er stor forskjell på å selge B2C vs B2B? F.eks, B2C ser jeg for meg at salg over telefon kan være et mål, mens i B2B er kanskje for mange et mål å lande et møte, da det ofte kreves at man kartlegger kundens behov før man selger noe.

Har mange tips etter lang fartstid med telefon som arbeidsverktøy til å booke møter og selge. Jeg tar også på meg oppdrag med coaching/kursing innen dette fagfeltet.

Det å lage seg et manus som utgangspunkt er smart, som PAJ henviser til her. At man har noen "knagger" man kan henge ting på, ref. PAJs strategi/tankekart, er også en selvfølgelighet. Det er jo her man blant annet har sine USP'er som man ønsker å knytte kunden til.

Som sagt....kan gi mange tips og råd! Ta kontakt så skal vi nok raskt få opp salget ditt med noen få enkle grep!
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

BjornKenneth, Kom gjerne med noen konkrete tips som beviser at du duger til å selge det du akkurat annonserte for

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av BjornKenneth Vis post
    Ta kontakt så skal vi nok raskt få opp salget ditt med noen få enkle grep!
    Problemet med salgsarbeid er jo at det ikke finnes noen quick-fix, som du skisserer her. Salgsarbeid handler om kunnskap, erfaring og hardt arbeid. I min tid som telefonselger møtte jeg sikkert tredve nye kollegaer som proklamerte at de kunne selge sand i sahara og is på nordpolen. De fleste av dem fant ut at salgsarbeid slett ikke handler om å være stor i kjeften, men rett og slett om å gjøre det viktige forarbeidet (kunnskap) før hver bidige samtale. Det skal sies at en del av disse tullingene ikke gadd gjøre det viktige forarbeidet, og stolte 100% på sin "sjarm og kreativitet" uten særlig gode resultater.

Som telefonselger var jeg sånn rundt midt på treet. Jeg forklarer det med at jeg ikke jobbet med salgsarbeidet hver dag, og at jeg var litt daff i forhold til å gjøre forundersøkelser på kunder/produktene.

Apropo salg, Ogilvy er på jakt etter verdens beste selger på en ganske kreative måte: http://www.digitalbuzzblog.com/ogilv...rson-campaign/

Takk for mange og gode tips
    Det med å lage et kart over hva jeg skal si har jeg tenkt på før faktisk, men får vel sette meg ned å ordne det nå.
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

Har noen også noen gode tips til åpninger?
    Noe som kanskje fanger oppmerksomheten bedre enn bare:
    "Hei, jeg heter Ola Normann og ringer fra firmaet. Jeg selger nettsider, vil du kjøpe?"

Det blir jo nesten garantert et nei av noe sånt da. Hehe

Junior Member agenten is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jun 2010

Hei

I min tid som telefonselger gikk jeg etter følgende prinsipper

jeg lot det ringe fem ganger mens de fleste andre lot det ringe minst sju ganger. dette gjorde jeg fordi at enten var kunden opptatt, eller gammel med alt for god tid til å prate.

videre så kom jeg kjapt til poenget eks. jeg heter ola normann og ringer for landsforengingen for trafikkskadde Vi kjører nå den årlige skarpelodd kampanjen vår og jeg lurte bare på hvor mange du vil ha?

Eller hei jeg heter ola normann og er selger for landsforeningen for krybbedød. jeg ringer for å høre om vi skal sende deg en kalender fra oss, den koster 100 alt inkludert.

Resultat var at jeg hadde flest slåtte nummer, flest samtaler, korteste samtaler og etter noen måneder slo jeg den to år gamle rekorden på dagsomsetning. Jeg hadde ikke høyset ja prosent blandt dem som jobbet der, men det er jo heller ikke så viktig så lenge man ikke føler at markedet blir brukt opp.

Jeg traff en surpomp pr 500 samtaler. og etter en slik ramlet timesomsetningen en stund, men så økte den til oversnitt etterpå osv. firmaet jeg jobbet for hadde statestikker på alt!!

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine