+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Nybegynnerspørsmål om MVA

Junior Member Mandel is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Nybegynnerspørsmål om MVA

Kan man spare på kvitteringer på utstyr man kjøper før man begynner å betale mva, og få fratrekk for dette etter man har tjent 50.000 kr?

Gjelder de samme reglene for import og mva-avgifter når man handler som en bedrift som når man handler som privatperson?

Håper noen kan svare.

Junior Member Mogens is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Hvis du er momspliktig får du også fradrag for moms. Kvitteringer skal du alltid spare på uansett:-)

Litt usikker på hvilke regler du tenker på i forhold til import og mva?

Junior Member Adrian is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2011

Hei. Er i oppstartsfase med mitt firma, og lurer på det samme. Siden tråden er over et år gammel så har du kanskje funnet et riktig svar?

Vet ikke om det var det Mogens mente, men lurer da på om du kan få fradrag for kjøp som fant sted FØR firmaet nådde omsetningsgrensen på 50 000,- I tilfellet må du vel også føre inngående mva for salgene i samme periode, til tross for at de har blitt fakturert uten mva?

Med regler for import og mva sikter jeg til det generøse bunnfradraget på 200, som gjelder for personlige kjøp.

Håper noen kan komme med erfarent innspill

Junior Member caines is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2011

Nja, her er det litt unøyaktigheter. På skatteetatens nettsider er det gode publikasjoner om merverdiavgift, men Mvalov §8-3 er det vel, sier at du kan ha rett på tilbakegående mva-oppgjør inntil tre år før du ble mva-registrert (mva-mantall). Dette innebærer at dersom du har bilag (kvitteringer med deg angitt som kjøper) på varer, så kan du søke om å få disse mva-fritatt.

Da jeg etablerte og kom med i mva-mantallet søkte jeg om tilbakegående avgift og det gikk helt fint. Alt ble godkjent. Du må liste opp i et dokument (word eller excel, begge godtaes, og flere kan også brukes) hva som er kjøpt, dato, beløp eks mva, beløp ink mva). Så summerer du opp inngående mva og rapporterer denne verdien inn som egen sum på skjema / dokumentet. Vær nøyaktig med tall så du slipper å få skjema i retur. Sett deg inn i reglene vedr mva, det er veldig viktig dersom du skal drive bedrift : )

Forskriften sier videre at varene/objektene må være til bruk i virksomheten og ikke til private formål (du har altså pr lov ikke lov å bruke bedrifts-pcen din til private formål men om du legger en kabal på den, så er jeg usikker på om dette går under privat eller bedrift)

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine