+ Svar på tråd
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultatene 11 til 17 av 17

Tråd: Fallgruver ved oppstart av nettbutikk

Sitat Opprinnelig skrevet av Kenneth Dreyer Vis post
    Eirik Leigulen: Når man skal sette opp en seriøs nettbutikk hvor planene faktisk er å overleve ut året, så bør man så absolutt spandere på seg selv et eget design. Om man ikke har råd til dette synes jeg man bør revurdere om dette er rette tidspunkt å starte opp på.
    Delvis enig. Tror at det ofte er vi "IT folk" som synes det er viktig med egenutviklet design. For kunden som kommer inn på butikken og skal kjøpe noe betyr dette mindre. De ønsker bare en effektiv, oversiktlig og seriøs butikk. Utsende blir uansett "unikt" siden man bytter ut loger, farger og bilder. I en nettbutikk er det jo produktene som er det viktigste. Det er 100 ganger bedre med en proff ferdig template, enn en halvdårlig desinget løsning.

Men om man vil utvikle en template fra scratch så er det fint. Med magento(nettbutikker) mener jeg det viktigste er å komme igang og jobbe med produktene. Bruk mye tid på å finne gode bilder, og skriv selgende og beskrivende tekster til produktene. Selve templaten kan man jo bytte når man vil.

PS! Det viktigste er å komme igang å få vist frem produktene sine, begynne å selge og tjene penger. Når man tjener penger kan man få egne designere og programmere og investere i nettbutikken. Veldig mange gjør det helt feil. Bruker masse penger på noe som aldri blir noe av, eller som viser seg å ikke ha nok kundegrunnlag.

PS! Husk at for kunden er det viktigste en god pris, bra tekster/bilder på produktene og en ryddig/oversiktlig butikk.

Jeg driver selv ett firma der vi har benyttet ferdige templates på nettsidene våre siden oppstarten i 2006. Har fungert helt fint det.

Sitat Opprinnelig skrevet av Netbutikker Vis post
    Magento høres interessant ut .
    Er det noen som har link til en nettbutikk som er satt opp med dette?
    Se her:
    http://www.trollweb.no/referanser
    http://www.magentocommerce.com/showcase

La meg utdype, nå som jeg er mer våken enn ved forrige innlegg

Jeg sier ikke at design alene kan redde nettbutikken. Sier heller ikke at custom er bedre enn template (for det kommer jo ann på hvem som har laget begge deler!). Men, du forsterker merkevaren din om du bygger din egen profil, noe du gjør med alle de visuelle elementene på nettstedet. Det kan være logoen din, fargevalget, fonten du bruker, hva slags tekster du skriver og hva slags bilder du bruker på produktene dine. Alle sammen utgjør profilen du kommuniserer til brukerene og er viktig.

Suksess med nettbutikk kan sammenlignes med å gå birken. Ola Nordmann klarer det, men en profesjonel som Peter Northug klarer det bedre!

Om du må slite deg gjennom birken, så kan det fort hende du går lei før du når mål. Det samme er det med nettbutikk. Du kan miste salg til konkurrentene dine som kommuniserer bedre og du kan miste salg fordi kunder ikke tar butikken seriøs eller føler seg trygg for å bestille fra den. Disse tapte inntektene gir igjen mindre penger til forskjellige promoteringer av nettbutikken.

På samme måte som det lønner seg å trene før birken, så lønner det seg å bygge en nettbutikk skikkelig fra starten av om man har muligheten. Dersom man ikke kan det, så synes jeg man bør drøye det en måned eller to til hvor man sparer opp penger og tenker nøye gjennom forretningsplanen sin. Det gjelder ikke alltid å få produktene ut fortest mulig. Dette gjelder spesielt om man skal selge i et oversvømt marked som bransjen for klær o.l. Om du derimot har et unikt produkt som markedet vil sluke rått, så ville jeg nok fortet meg å fått produktet ut til markedet, uansett design!

Member AES is on a distinguished road AES sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Mandel Vis post
    Hva bør man være ekstra obs på i oppstarten av en ny nettbutikk? Tenker også på nettsiden. Håper å få noen tips her.
    Tenk ut hvilke fuksjoner du trenger, og sjekk at nettbutikken du velger kan tilby disse. Her er en sammenligning av forskjellige handlekurvløsninger: http://en.wikipedia.org/wiki/Compari..._cart_software

Hvis du vil ha skreddersydde løsninger er det naturligvis viktig at det er open source. OpenCart er et eksempel på en slik handlekurvløsning. Magento kan være en god løsning. Men som Eirik sier så kan man ikke kjøre den et dårlig webhotell. Ser du i showcasen deres http://www.magentocommerce.com/wiki/...howcase_stores så er det en del butikker som laster sidene veldig sent...

Hvis du har et romslig budsjett kan http://www.interspire.com/ sin handlekurv være veien å gå.

Junior Member Xzar79 is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2011

Hej.
    Jeg er 100% enig med Eirik Leirgulen ang templates osv..
    Så længe man sætte sit eget præg på siden, og ikke mindst sælger noget folk vil ha, så får man kunder.
    F.eks og sælge baby & børnetøj er total waste of time.
    Utrolig mange gør det, enlige mødre der selv går hjemme med deres unger og tror de kan drive virksomhed på nettet og leve af det.
    Det er bare ikke mange det gør... De sidder igen med tons af baby tøj og får måske 2-5 bestillinger om ugen.
    Det blir solgt for 350.kr så kan du jo selv se om det lyder som en go deal for at betale for webhosting, fakturesystem osv...
    Det bedste for at opnå succes er sgu og finde noget unikt og sælge som alle andre ikke gør.
    Mht webhosting og det hele i samle pakke, så kan du også gå på: www.shoppingcart.no
    De levere en go pakke med absolut alt du behøveder for at ha en internet butik.
    Og akkurat nu har de fri etablering som normalt koster 2000.-kr. Så er der ihvertilfald sparet lidt, som kan bruges til brosyre og visitkort
    Jeg er selv i opstarts fasen og har fulgt lidt med på Danske og Norske forummer ang opstart..
    Heldigvis har jeg fundet noget som kun sælges få steder i verden, billigt og i god kvalitet og har været så heldig at jeg har fået lov af ejerne til og sælge deres produkter i en internet butik
    og er derfor selv kun nogen få måneder fra og ha det hele oppe og køre...
    Så mit råd er ganske enkelt og finde noget som ikke alle har i forvejen så er chancen meget større og det går helt fint med www.shoppingcart.no og andre færdig templates.
    De er enkle, okay i pris, der følger online support med til alt du måtte trænge hjælp til og de er ganske proff og se på.
    Med eget navn, logo og udvalg på gode vare så blir det ikke mere personligt end det
    Held og lykke til med projektet, håber at det hele ordner sig for dig...

Junior Member Sørlandssmil is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2011

Flott tema, selv har jeg drevet nettbutikk(er) siden 2006 og jeg ELSKER det!
    Jeg får fortsatt det lille "kicket" hver gang jeg klikker på en ny ordrebekreftelse som jeg får kopi av på epost. Bare fordi det er spennende å se hva de har bestilt og for hvor mye selvsagt
    Det er uten tvil en spennende, variert og utfordrende hverdag, det er mye jobb og for meg iallefall ingen 8-16 jobb, men jeg kan være min egen sjef og jeg tok meg just fri en formiddag etter ordrene var sendt for å stå på ski et par timer Man får muligheten til å være kreativ og se resultater ganske fort av annonser og design.

Men siden 06 har jeg også feilet uttallige ganger. Og noe jeg har lært underveis er..
    - Jeg priset meg en periode for billig bare slik at jeg skulle få kunder. Jeg tjente litt penger, men med en gang ett par angreretter/returer kom så hadde jeg lite penger plutselig igjen. Etterhvert innså jeg at jeg befant meg midt i en slags ponzi-scheme. Jeg var nødt for å øke salget for å kunne betjene angreretter og returer og det var forferdelig. Så da økte jeg prisene mine, det gav lite salg en periode men det kom seg opp igjen etterhvert. (produktene kunne koste alt ifra 1,000- 39,000,-)
    - Jeg var for distre. Jeg ville tjene penger på alt, uten å egentlig innse hvor liten tid jeg hadde fra før. Så jeg begynte med salg av skreddersydde klær på en ny nettbutikk samt salg av smykker på en annen.
    Bestillinger kom, men totalt sett tror jeg at jeg tapte på prosjektet for jeg glemte helt min hovedbutikk.
    - Jeg var for snill. Butikken og meg selv ble den samme saken og jeg ønsket at ingen skulle bli "skuffet" eller "lei", selv når det var klart at en kunde ikke hadde krav på angrerett eller fikk for mye i rabatt.
    - Jeg overvurderte firmaet. I dette miljøet er det vanlig å sponse personer med produkter mot reklame, jeg sponset altfor mange dårlige rett å slett.
    - Blandet økonomi. I begynnelsen er det lett å blande personlig og bedriftsøkonomien. Det kan være fristende å bruke firmakortet til å kjøpe en pølse i lompe o.l. Ikke gjør det, du tjener på det i ettertid.
    Gi deg selv en lønn fra dag 1. Det behøver ikke være mye, f.eks bare 500,- men det hjelper deg å forstå skillet frem til du kan ta ut mer lønn.
    - For billig frakt/ bruke blindt EDI løsningen. "Fri frakt" kan nok øke konverteringer, men om du ikke innser hvor mye du kan tape på det så kan du gå i store feller.
    En EDI løsning er enkel å bruke, men avogtil vil det lønne seg å bruke ett par minutter på å fylle ut en norgespakke adresselapp. Spesiellt om du sender volum-store produkter.

Hold oppe motet, alle kan gjøre feil underveis og det er lov

Drev nettbutikk i 2005-2006 og mye har forandret seg siden den tiden. Vil anbefale å sette opp en forretningsplan (selv om dette kanskje kan virke litt kjedelig). Og gjør du det så får du god oversikt over hvilke utgifter, og hva du trenger for å drive.

Husk at du med ganske stor sannsylighet for disse utgiftene:
    Husleie/strøm, visakortløsning, Posten EDI-løsning, regnskapsfører
    Utgifter med nettbutikken kan være design, hosting, tilpassing

Kjenner meg veldig godt igjen i posten over.

Dette er noe av det jeg angrer på at jeg gjorde:
    Sende varer i postoppkrav og med faktura. (Nå kan fakturarer sendes gjennom betalingssystemer Nets eller Dibs, det gjør livet ditt mye enklere)
    Hadde ingen klar plan, veien ble til mens vi gikk.
    Kastet penger ut vinduet på markedsføring som ikke virket.
    Hadde ikke tenkt ut hvor varene skulle lages.
    Hadde ikke tenkt på at det til tider ble mye å gjøre.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine