+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 17

Tråd: Fallgruver ved oppstart av nettbutikk

Junior Member Mandel is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Fallgruver ved oppstart av nettbutikk

Hva bør man være ekstra obs på i oppstarten av en ny nettbutikk? Tenker også på nettsiden. Håper å få noen tips her.

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Den største feilen mange gjør er at de skal spare seg til fant fra dag 1. De velger gjerne et shabby webhotell til 10 kr pr måned, samt å betale naboens tenåring for å sette opp butikken. Nettbutikk er ikke noe man bare kan dra ut av en boks. Det krever kompetanse, erfaring og systemer. Velg derfor en totalleverandør av slike tjenester. Norges beste på dette er Mystore.no. Har du ikke råd til mystore.no, så er det ikke vits å starte nettbutikk.

Jeg vil nå heller påstå mystore er den billigeste leverandøren i den seriøse fløyen. Øverst finner du Magento. Det er litt dyrere (15-30.000 for oppsett), men du har desto mer fleksibilitet og en sterkt system og bygge forretningene dine videre på. Men Peter har rett, ikke spar deg fant.

Se for deg at du skulle starte en fysisk butikk. Om du skulle spare deg fant da, så hadde scenario blitt slik: Du leier der det er billigst - i Alta. Du vil spare penger på lokaler, så du bor i en snart-nedlagt gammelt trehus. I tillegg er det i en kjeller uten vindu mot gata. Du bruker heller ingenting på reklame. Ikke snakk om oppussing av lokaler. Etter 3 måneder i bedrift, så er det ikke stort mer enn bestevennen og mora di som har handlet i butikken - du skjønner ikke hvorfor.

Du setter i grunn deg selv i samme situasjon på internett om du skal spare på alle områder du kan spare. Om du tar kontakt med flere firmaer og de tilbyr deg priser fra 1000 kroner til 30.000 kroner for å sette opp en nettbutikk, så er STOR forskjell på hva du får levert, selv om kanskje begge deler kan defineres som en nettbutikk. Det viktigeste er å sjekke referanser - kan dette firmaet i det heletatt lage nettsider?

Sett deg også i skoenene til dine potensielle kjøpere:

1. De vil alltid vurdere deg opp mot konkurrentene og alternativene. Ser din butikk bedre ut? Ser den mer troverdig ut? Er din butikk enklere å bruke? Tilbyr de noe du ikke tilbyr, men som du lett kan innføre?

2. Fart på butikken er kritisk på internett. Jo lengre du må vente, jo flere kunder og salg mister du fordi de ikke gidder å trykke for mye rundt på web. Det er derfor det er dumt å kjøpe et webhotell for nettbutikken sin. Gå heller til noen som tilbyr hosting av nettbutikker spesifikt, da de gjerne har en server optimalisert for nettbutikk og hele tiden holder farten på et akseptabelt nivå.

3. Gjør det enkelt å betale for varene.

4. Test hele tiden. Hva om jeg øker returretten med en uke? Hva om jeg øker priser her? Hva om jeg setter ned pris her? Hva om jeg skifter farge på "Kjøp nå"-knappen fra grønn til blå? Det er her man kan hente den største gevinsten.

5. Ikke gjør selv det du ikke allerede kan. Fokuser på drift av nettbutikken. Om du ikke er noe teknisk annlagt, lei inn et firma til å bygge opp nettbutikken din. Gjerne et firma som tilbyr telefonsupport slik at du kan ringe om det oppstår noen problemer. Det samme gjelder markedsføring - om du ikke er god på det, få hjelp!

Mange tror nettbutikk er snarveien til suksess. Sannheten er at om det skal gjøres riktig, så vil det allikevel koste penger.

Ble medlem
    Mar 2010

Takk for gode og utfyllende svar! Det er mye å tenke på, ja! Har allerede vært og sett på mystore.no. Betaler man per måned der så lenge man "hører til" der? Hvordan er det forresten om man vil skifte firma etter en stund? Eller oppdatere/videreutvikle hos et annet firma?

Ja, du betaler per måned så lenge du hører til der. Det kan fort bli dyrt å bytte til noe annet senere, da oscommerce (som mystore kjører på) fort kan bli tungvint å eksportere til noe annet. Derfor viktig at du tar en riktig avgjørelse fra starten av!

Ble medlem
    Mar 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av peterandrej Vis post
    Velg derfor en totalleverandør av slike tjenester. Norges beste på dette er Mystore.no. Har du ikke råd til mystore.no, så er det ikke vits å starte nettbutikk.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kenneth Dreyer Vis post
    Ja, du betaler per måned så lenge du hører til der. Det kan fort bli dyrt å bytte til noe annet senere, da oscommerce (som mystore kjører på) fort kan bli tungvint å eksportere til noe annet. Derfor viktig at du tar en riktig avgjørelse fra starten av!
    Blir litt usikker her jeg da.. Den månedlige avgiften til mystore betaler man så lenge man er der.. Blir ikke det veldig dyrt i lengden (flere år)? Eller er det priser man må regne med å betale uansett? Hos mystore inkluderer det hosting, support (alt etter hvilken avtale man har) og mer?

Og hva må man ha i tankene i oppstarten ved et eventuelt framtidig skifte?

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Mandel Vis post
    Blir litt usikker her jeg da.. Den månedlige avgiften til mystore betaler man så lenge man er der.. Blir ikke det veldig dyrt i lengden (flere år)? Eller er det priser man må regne med å betale uansett? Hos mystore inkluderer det hosting, support (alt etter hvilken avtale man har) og mer?
    Dyrt? Jeg vil jo derimot si at de prisene Mystore opererer med er svært rimelige. Klarer du ikke denne lille månedlige utgiften bør du strengt skrinlegge prosjektet. Helt seriøst. Bare glem hele greia.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kenneth Dreyer Vis post
    Jeg vil nå heller påstå mystore er den billigeste leverandøren i den seriøse fløyen. Øverst finner du Magento. Det er litt dyrere (15-30.000 for oppsett), men du har desto mer fleksibilitet og en sterkt system og bygge forretningene dine videre på. Men Peter har rett, ikke spar deg fant.
    Tror ikke du må ut med så mye som 15.000-30.000 til Magento oppsett. Det finnes en norsk leverandør med bra templates som du kan kjøpe til ca 1000,-. Selve installasjonen av Magento gjøres enkelt og greit selv. PS! Magento kan ikke kjøres på "billig" webhotell. Det trenger litt trøkk, så jeg anbefaler at du sjekker med leverandøren først.

Du finner magento templates her. (silvertheme.com) De er en norsk leverandør.
    De tilbyr også en totalpakke med drift og alt til en pris pr. mnd. PS! Magento overgår alt av nettbutikker jeg har sett på tilnå. (kan være litt overkill for noen)

Junior Member Netbutikker is on a distinguished road
    Ble medlem
    Apr 2010

Magento høres interessant ut .
    Er det noen som har link til en nettbutikk som er satt opp med dette?

Eirik Leigulen: Når man skal sette opp en seriøs nettbutikk hvor planene faktisk er å overleve ut året, så bør man så absolutt spandere på seg selv et eget design. Om man ikke har råd til dette synes jeg man bør revurdere om dette er rette tidspunkt å starte opp på.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine