+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Nytt firma , ansatte

Junior Member thorep is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jan 2012

Nytt firma , ansatte

Hei.
    Jeg starter nå ett nytt firma og skal ha 1 ansatt.
    Dette er ett enkeltmannsforetak.

Hvordan går man frem med å betale arbeidsgiveravgift og skatt for lønn ut til ansatt?

Hei,

Selve utbetalingene er nok ikke noe problem, men det er endel papirarbeid rundt det. Du må føre lønnsbilag i regnskapet og gjøre et lønnsoppgjør på slutten av året. Dette blir svært vanskelig uten et ordentlig lønnsprogram, så her anbefaler jeg å gå til en regnskapsfører. Det er en rask jobb for regnskapsførere - vi har 12 hoder på lønningslisten vår og betaler vel rundt 1500 kroner per måned hos Nous.

Du må også melde de ansatte inn i AA-registeret hos NAV. For å få tilgang til det må bedriften din registreres i enhetsregisteret. Begge deler kan gjøres gjennom Altinn.

Husk at i tillegg til lønnen, så må du utbetale feriepenger, arbeidsgiveravgift, skatt på den ansattes lønn og pensjon. Her må du opprette en pensjonsavtale, om du ikke alt har gjort det.

Som sagt, det er fryktelig mye papirarbeid når du først begynner med ansettelser. Den første er alltid verst, for da er det mye å sette seg inn i. Bare spør om det er noe annet du lurer på.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Jan 2012

ansatte

Når vi bare er to stykker som skal drive , kan begge stå som eiere av firmaet og ta ut overskudd osv uten arbeidsgiver avgift å masse papir arbeid?

Ble medlem
    Jan 2012

Om dere er to kan dere ikke starte ENK, men må starte et DA (delt ansvar). Da blir det forsåvidt samme regler som ENK, bare at det deles mellom 2 eller flere personer.

Et annet alternativ er om dere er gift - da blir det litt annerledes med lønn, uten at jeg kjenner detaljene rundt det.

Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Jan 2012

VI har nå skrevet selskapsavtale , men ifølge altinn der vi registrerer trenger vi også erklæring fra deltakere. Noen som har en mal på dette?

Her finner du det meste du trenger av maler for stiftelse av firma:
    https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...Dokumentmaler/

Member Johan is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2012

Nettlønn

Først må du registrere firmaet i aa registeret.
    Så må du etablere en konto for skattetrekk. Skattetrekk og arbeidsgiveravgift innrapporteres (og betales) annen hver mnd. Her er myndighetene meget strikse.
    Det fins et nettbasert lønnsprogram som heter nettlønn https://www.nettlonn.info/Default.asp. Dette koster deg 119 kr mnd. De fleste regnskapsfører tar kr 200-250 for en lønnskjøring.
    Min regnskapsfører bruker nettlønn og e-conomic (et webbasert regnskapsprogram). Dette gjør at jeg kan gjøre en del selv og dermed få ned kostnadene. Jeg kan anbefale dette. Hun heter Gry Lia og holder til i Oslo og på Kongsberg. Siden hun utelukkende jobber webbasert tar hun kunder fra hela landet. Mob:91340125 epost: gry@accruity.com

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine