Hei,
Skal kjøpe et AS for første gang. Som jeg forstår skal jeg kjøpe alle aksjene i selskapet og dermed overta kontrollen. Ingen gjeld medfølger og firmakontoen vil bli tom (med unntak av penger lagt av til skatt).
For å opprette AS måtte det jo bli satt inn 100K. Kontoen er nå tom. Er det noen fallgruver her med at det må være over 100K på konto til enhver tid?
Er det noe annet jeg burde tenke på? Har lest mange guider om kjøp av bedrift, men er nervøs!
Om du allerede har lest guider og annen litteratur på området regner jeg med du forstår det ikke er lett å komme med konkrete svar på et så bredt spørsmål. Det varierer jo veldig fra sak til sak hva som må vurderes.
Jeg kan fortelle om hva som fikk meg til å avslå kjøp av et AS tidligere i år. Familien min skulle kjøpe opp et selskap. Prospektet vi fikk tegnet opp så bra ut og vi så et bra potensial og synergieffekt med bedrift vi har fra før. Driften hadde slitt litt med resulatene de siste årene, men det beskylde eier på at han var utslitt (han var en eldre person med dysleksi, så jeg kan forstå at han var lei skjemaer og papirarbeid som hadde økt betydelig for han de siste årene etter kona sluttet). Han hadde i tillegg ikke brukt en krone på markedsføring på 3 år og levde bare på "et gammelt navn". Dette virket som et lovende "snuprosjekt" for vår del.
.. Men, i samarbeid med revisor og advokat begynte jeg å grave og fant følgende:
- Betydelig utestående gjeld ikke opplyst om tidligere.
- Økonomiske lovbrudd.
- Slurvete kontraktforhold med betydelige kunder.
- Flere betydelige kunder hadde ingen intensjoner om å signere nye avtaler, som snart gikk ut.
Den største risikoen av de alle var det som virkelig fikk oss til å sette en stopp. Vi fant ut at selskapet var bygget på en tidligere konkurs, hvor eier dager før flyttet alle verdier verdt å ta med seg over i nytt AS like før han slo det konkurs. Jeg husker ikke navn på loven, paragrafer osv. nå i farten, men kort sagt så var tidligere konkursbo fortsatt åpen og det var en risiko for at de kunne hentet tilbake disse eierandelene, noe som ville gjort en snu-operasjon komplett umulig.
Snakk med revisor, snakk med advokat, snakk med de viktigste leverandørene og snakk med de viktigste kundene. Jeg vet ikke forholdet hos deg, men for min del var det også flere personer i samfunnet som er kjent for å "vite litt hemmeligheter om alle". Disse ga meg også nyttig informasjon![]()
Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:
Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.