+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Hylle firma

Junior Member liaven is on a distinguished road
    Ble medlem
    Nov 2011

Hylle firma

Jeg har kommet til at jeg har kapital nok til å starte mitt A/S men jeg har skal ikke "starte opp" enda.

Jeg kunne tenkt meg å starte opp A/s'et

hvis jeg starter et AS i dag. Vil jeg kunne legge det på hyllen?
    Det vil pr idag kun komme penger inn(dog veldig lite).
    Ingen ansatte og vil gjøre alt selv av regnskap (det blir jo stort sett null null komma null..)

Jeg kunne tenkt meg å registrere, gjøre alt klart. administrere og lage nettside osv.. men jeg vil jo fakturere arbeidet som blir gjort når den dagen kommer... (det blir jo utgifter såklart men ikke før det blir aktivitet i selskapet)

Mitt spørsmål er, hvis jeg starter as'et kan jeg da ha det stående uten at det koster meg noe så lenge jeg ikke "bruker" det?

På forhånd takk for hjelpen!

--------------------------
    I gang er en god gang bloggen
    http://liavenas.blogspot.com/

Hei,

Om jeg var deg ville jeg droppet å starte AS enda og satt aksjekapitalen inn på en høyrerentekonto til du er klar. Ingen poeng å bruke penger på å oppstart i dag om du ikke er klar. Start heller et ENK og begynn smått der. Det er skattefritt å senere konvertere dette til et AS. Om du ikke skal ta lån eller ansette er risikoen din lav og poeng med AS om aktiviteten er lav forsvinner.

Den dagen AS blir et behov kan du ta pengene ut av høyrentekontoen og starte da. Kanskje har du allerede hatt litt drift i ENK og bygget deg opp nettside og diverse annet. Kanskje har t.o.m staten senket egenkapitalkravet til 30.000 for oppstart av AS innen da.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Nov 2011

Takk for et bra svar.
    Angående nedsettelse til 30.000 innskudd, så er det ikke store problemet da en liten fugl har gitt lyd om at dette vil bli "tilbakebetalt" når dette skjer. Som igjen gjør at jeg tenker, den trafikken for å starte et AS når det er gått gjennom... Ja, du ser nok hvor jeg vil med den tanken.

Hvis jeg allikevel skulle velge å starte AS'et. Vil det da koste noe å drifte uten aktivitet i firmaet?

Takk for hjelpen.

Jeg ville ikke stolt på hva småfuglene sier når det kommer til politikere. Omtrent alle jeg vet om som går med planer om å starte AS tror aksjekapitalen vil bli nedsatt fra 1. januar 2012. Disse vil nok få seg en overraskelse når dette ikke skjer.

Forøvrig, du vil ikke få det "tilbakebetalt", men om loven endres vil du kunne nedsette den til 30.000, som i praksis betyr at du som privatperson kan ta tilbake 70.000.

Husk at du trenger fortsatt revisor for å starte opp AS-et. Kostnadene flyr raskt opp i 15.000 i oppstart, i tillegg til de 100.000 man må ut med i aksjekapital. Etter oppstart er det ingen videre kostnader om du ikke har noe aktivitet, annet enn at papirarbeidet fortsatt er større enn hos ENK. Om du ikke selv har god peiling på regnskap blir det fort noen lapper i året til regnskapsfører, selv om selskapet ikke har aktivitet.

Så fremt det ikke ligger noe bak du ikke forteller, så synes jeg du starter i feil ende. Jobb videre med det du skal starte og vent med å opprette AS til du er 100% klar. Det gir deg ingen fordeler å starte ASet nå, fremfor senere. Kjøp inn varer, inventar, kontorutstyr, nettside, annet materiell til markedsføring. Du må også finne en god regnskapsfører, et økonomisystem og kanskje et fakturaprogram om du vil stå for dette selv. Disse tingene vil være viktigere for deg enn selskapsform.

Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Nov 2011

Takk for at du tok deg tid til å gi meg et godt gjennomført svar. Det gjorde valgene mye enklere for meg.
    Jeg ser meg enig her og etter en revurdering er det klart at jeg selvfølgelig kan gjøre "alt klart" selv uten et aktivt AS.

Igjen, takk for hjelpen. Det gjorde som sagt, at jeg snur på noen av mine avgjørelser.

Bra jeg kunne være til hjelp Gjør innkjøpene du trenger for å få bedriften fremover først. Kanskje er du blakk etter dette og har ikke råd til AS, men må starte et ENK for å komme i gang. Når du er i drift og pengene kommer inn kan du bare konvertere til AS, noe som ikke vil koste noe særlig mer enn å starte fra scratch (om regnskapsfører/advokat ikke lurer deg).

Det er verre om du starter AS og ikke har nok penger til alle innkjøpene for å få hjulene i gang.

God helg

Vil bare si at aksjekapitalen nå kan settes til 30.000 kr

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine