+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Betale lønn under 1000 kroner uten å ansette

Betale lønn under 1000 kroner uten å ansette

Hei,

Er det noen som vet rent praktisk hva som må gjøres for å utbetale lønn under 1000 kroner, hvor personen som mottar lønnen ikke er ansatt? Er det lov? Er det noen grenser jeg ikke kan overstige (hvis dette gjentar seg f.eks 2-4 ganger i løpet av året)? Er det noen aldersgrenser for hvem det kan gjøres mot?

Alle råd taes med stor takk.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

skattetaten - Artikkel, 27. oktober 2011

Du kan betale opptil 4 000 kr til flere personer hvert år – skattefritt
    Når du trenger hjelp til enklere og mer kortvarige arbeidsoppdrag, for eksempel ved hagearbeid, arbeid på huset eller hytta, renhold og annet husarbeid, gjelder egne regler.

Slik kan du hyre inn nabogutten til å klippe plenen med god samvittighet

Lønn for småjobber er hvitt og skattefritt dersom:
    · arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen
    · utbetalt lønn ikke utgjør mer enn 4000 kr i året per person år
    · du betaler som privatperson
    · den som utfører jobben ikke har firma i samme bransje.

Alle kravene må være oppfylt.

Gjør det enkelt
    Fyll ut og levere et eksemplar av oppgjørsblanketten til arbeidstakeren for hver utbetaling, men du velger selv om du vil sende den til skatteoppkreveren. Skatteoppkreverens eksemplar som ikke innleveres må du likevel alltid ta vare på.
    Så lenge lønnen er på 4 000 kroner eller mindre på ett år fra samme arbeidsgiver, vil ikke Skatteetaten beregne skatt av dette.

Betaler du 1 000 kroner eller mindre i lønn i løpet av ett år til en arbeidstaker, skal du ikke trekke skatt. Lønnen er også skattefri for mottakeren. Denne grensen gjelder for alle typer arbeid.
    Joakim A. Dahl
    Mobil: 922 22 878

Solvent Egeninkasso - Testvinner og markedsleder på egeninkasso!

I mitt tilfelle er det ikke snakk om plenklipp, men mer innleie av personelle i forbindelse med kortere engangsoppdrag. Helt konkret innleie av personer i forbindelse med reklamekampanjer. Jeg ønsker å betale med firmaet mitt og skrive det av i regnskapet.

Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Junior Member cobraz is on a distinguished road cobraz sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2012

Sitat Opprinnelig skrevet av Kenneth Dreyer Vis post
    I mitt tilfelle er det ikke snakk om plenklipp, men mer innleie av personelle i forbindelse med kortere engangsoppdrag. Helt konkret innleie av personer i forbindelse med reklamekampanjer. Jeg ønsker å betale med firmaet mitt og skrive det av i regnskapet.
    Så du skal leie inn en frilanser som ikke er registert i brreg og kan sende deg faktura?

Har snakket med skattetaten og kommet frem til at det er lov for privatpersoner å sende faktura. Min bedrift behandler bare denne fakturaen som en hvilken som helst annen bedrift, mens det da blir opp til fakturasender å rapportere inn (overstiger hobby 50.000 blir det jo næring). Man skal selvfølgelig skatte av det om man tjener under hobbygrensen også, ved å rapportere det inn på selvangivelsen.

Dette er iallefall forklaringen jeg fikk av skatteetaten. Nå prøver jeg å finne ut hvordan privatpersoner enklest kan sende en faktura.

Junior Member cobraz is on a distinguished road cobraz sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2012

Sitat Opprinnelig skrevet av Kenneth Dreyer Vis post
    Nå prøver jeg å finne ut hvordan privatpersoner enklest kan sende en faktura.
    Her kan det hende at Faktura Larsen kommer godt i hende!
    Med vennlig hilsen
    Simen A.W. Olsen

Jeg driver Nconel - et mediebyrå fra Fredrikstad.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine