+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: når firma ikke betaler

Junior Member erle is on a distinguished road
    Ble medlem
    Oct 2011

når firma ikke betaler

Heisann

Ikke sikker på om jeg plasserer innlegget mitt rett nå... Jeg driver ikke firma, men har hatt besøk av et håndverkerfirma (AS) som er dømt til å betale meg endel kroner etter dårlig utført arbeid. Det er mange måneder siden han skulle betalt, men det er åpenbart at han ikke har konkrete planer om å gjøre opp for seg. Har sjekket flere ganger på brreg for å se om årsregnskapet er godkjent, men det er det ikke.

Jeg har en stor mistanke om at han spekulerer på et eller annet, men siden jeg ikke er særlig bevandret i "firma"verden vet jeg ikke hva. Opplysninger jeg har ;
    -han har ikke begjært oppbud på firmaet
    -regnskap er ikke godkjent
    -opprettet eiendomsselskap (A/S) like før det ble klart at han måtte betale erstatning til meg.

Har jeg mulighet å sjekke noe mer rundt firma og hvorfor årsregnskapet ikke er godkjent ? Når jeg søker på eiendomsselskapet hans (opprettet september 2010), som også er A/S, er det ikke mulig å sjekke regnskap. Skal det ikke være mulig å sjekke regnskap på alle A/S ? Han har dyktige folk med seg på laget, så innser vel egentlig at pengene mine er tapt, men om det er noe mer jeg kan gjøre som kan hjelpe saken, så vil jeg ikke la det være ugjort.

Hei Erle,

Har dette selskapet skriftelig erkjent ansvar og erstatningen? Hvis ja, har du sendt erstatningskrav (f.eks faktura) eller venter du på at de skal tilbakeføre av seg selv? Om de har erkjent ansvar skriftelig kan du ta kontakt med ditt nærmeste forliksråd, så hjelper de deg videre.

Om du ikke har noe skriftelig erkjenning på erstatningen, så er saken din litt tynnere. Du kan likevel klage de inn til forliksrådet, men da blir det ord mot ord, så da gjelder det for deg å legge fram til så gode beviser som mulig for din sak.

Det hjelper lite å sjekke regnskapstall og anmerkninger nå, dette er noe du skulle gjort før du hyret de inn. Det er mulig å grave dypere i tallet, men da må du som oftest har tilgang til et system du betaler for. Du finner allikevel en god del snacks på f.eks proff.no.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Oct 2011

Takk for svar. Huff, jeg vet egentlig litt for godt hva som burde vært gjort før han satte i gang med jobben. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde han selvsagt aldri kommet hit. Jeg har rettskraftig dom som sier at han skylder beløpet.

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Har du rettskraftig dom, og fyren gjorde dette FØR han startet et selskap er det han personlig som skylder deg pengene. Da tar du med deg dommen og går til namsmannen og krever utleggsforretning. Så går saken sin gang og han får lønnstrekk etterhvert hvis han ikke betaler.

Ble medlem
    Oct 2011

Han hadde AS før han utførte arbeidet hos meg. Men han har opprettet enda et AS like før han fikk dommen. Beklager om dette ikke kom tydelig frem i mitt første innlegg. Det nye AS`et er et eiendomsselskap og jeg får ikke sjekket regnskapet på dette. Jeg tror kanskje han driver å overfører midler til eiendomsselskapet og at han derfor ikke får godkjent regnskapet på sitt første AS? Har et håp at om dette er tilfelle, og da kan han vel bli personlig ansvarlig ? Takk for svar, forresten ;0)

Om han driver og flytter verdiene til et nytt AS er det nok for å slå det andre konkurs og da vil det dessverre være lite å hente for din del. Har du prøvd å ringe denne personen? Noe svar?

Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Oct 2011

Jeg vet ikke om han flytter verdier, men jeg antar at han holder på med noe siden han ikke har fått regnskapet godkjent. Vi har kun kontakt via hans advokat, og han har sier at han skal betale. Men det drøyer jo veldig.... Det jeg lurer på er om han blir personlig ansvarlig når han flytter verdier ---for så lenge han er dømt å betale et beløp, så kan han vel ikke bare overføre til et annet selskap. Greit om dette skjedde FØR tvisten oppstod, men om han gjør det etterpå så er det jo svindel ! Og hvorfor er ikke regnskapet til eiendomsselskapet hans offentliggjort? Ja, jeg lurer vel egentlig på om jeg har noen mulighet å finne ut hva han holder på med i kulissene ;0)

Han kan ikke flytte etter kravene har blitt lagt inn, da blir han nok stilt personlig ansvarlig. Det er en eller annen lov som også kan stille han personlig ansvarlig om det er opplagt at han flytter verdier fra AS 1 til AS 2 for å slå førstnevnte konkurs og rømme kreditorer. Husker ikke hva loven het, men regner med advokaten gjør det.

Om eiendomsselskapet er nyopprettet er det nok ikke levert noe regnskap enda. Om det er opprettet 2010 kan det godt være at de er treige med leveringen og at det derfor ikke er tilgjengelig.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine