+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Tjenestepensjon - Noe forskjell på avtalene?

Tjenestepensjon - Noe forskjell på avtalene?

Hei,

Vi skal nå opprette en tjenestepensjon-ordning i bedriften vår. Synes markedet er litt rotete og lite oversiktelig. Mye man må lese seg opp på for å kunne skille de forskjellige tilbyderene, så da tenkte jeg å høre her om noen hadde erfaringer å dele.

For øyeblikket vurderer vi å gå for Sparebank1 siden vi allerede har forsikringene våre her, men igjen så frister Silver da de skryter av bedre avkastninger.

Det hele er samtidig litt fjernt siden dette ikke er noe man vil se resultatet av før.. vel.. nesten hele livet vårt. Inntrykket mitt er også at dette ikke er noe folk flest følger aktivt med på.

Noen tanker?
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Hei Kenneth,

Jeg er helt enig med deg. Mitt forrige selvskap var ENK og der hadde jeg pensjonsavtale for selvstendig næringsdrivende, som jeg forøvrig heller egentlig aldri skjønte meg på... (Og ser nå at jeg tjente for lite til at det lønnet seg, av en eller annen grunn.... ) Nå har jeg startet opp AS og må ha OTP for meg selv siden jeg nå er ansatt. Jeg tror jeg kommer til å gå for selskapet som jeg har resten av forsikringene mine i, rett og slett fordi det er enkelt. Og som du sier... det er laaaaaangt frem i tid...

Greia er at jeg tenkte å investere noen timer i det nå, slik at jeg ikke sitter der om 40 år og tenker "pokker, jeg burde valgt en bedre løsning for 40 år siden"

Har jo alt forhørt meg med forsikringsselskapet (Sparebank1) og der fikk jeg selvfølgelig en selger som var klar som bare det til å selge oss OTP. Sendte over masse fancy brosjyrer hvor det sto en masse vissvass om hvor flott sparebank1 er, hvor flott pensjonen min blir og masse grafer.

Jeg forstår at pensjonssystemet har 3 deler:

Folketrygden garanterer alle et minimum, i tillegg til at man bygger seg opp enda mer ved å være yrkesaktiv og få god lønn.

Tjenestepensjon er den som er relevant for oss arbeidsgivere, da det er denne vi betaler for våre arbeidstakere. Denne må minimum være 2% av lønnsgrunnlaget og maks 5%. Ut fra hva jeg forstår kan man velge risikonivå på denne, hvor man entet sparer med lav risiko (som banksparing) eller høy risiko (som et fond). Det ser ut til å være her man kan øke pensjonen sin om man gjør ting riktig. Derfor lurer jeg på hva man kan gjøre for å bli en rikest mulig gamling?

Inviduelle pensjonsordninger ser ut til å være avtaler man selv inngår for sparing. Her ser det ut til å være et hav av alternativer. Bør man lese seg opp på dette?

Selv planlegger jeg også å spare til pensjonen gjennom eiendom
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine