+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: MVA og avansesystemet

Junior Member Adrian is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2011

MVA og avansesystemet

Hei. Jeg har et spørsmål ang. føring av mva. på brukte varer. Ta følgende eksempel:

Jeg kjøper inn en brukt vare i bedriften fra en privatperson. Senere selger jeg varen, og skal dermed beregne utgående mva. kun på avansen. Riktig så langt? Hvordan skal jeg spesifisere mva. på salgsfakturaen? Den vil jo bli mindre enn 25% av bruttoprisen. Vil dette være riktig?

Si at jeg kjøper for 5000 og selger for 10000.

Dette gir meg vel en avanse på 5000/1.25 = 4000,- og mva. på 1000,-

Faktura:

Bruttopris: 9000,-
    Mva: 1000,-
    Tot: 10000,-

Hei,

Så fremt ikke privatpersonen er registert i mva-registeret (f.eks med et ENK), så skal denne privatpersonen ikke beregne MVA når det selges produkter til din bedrift.

Når du skal selge derimot skal du beregne MVA av hele beløpet, ikke bare avansen. Altså selger du varen for 10.000 ut til sluttkunde blir regnestykket slik:

Grunnlag: 8.000,-
    Mva: 2.000,-
    Totalbeløp: 10.000,-

Ergo blir din fortjeneste 3.000,- kroner (8.000 - 5.000 = 3.000).
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Sep 2011

Hei. Jeg begynner snart å tro at det bare er vi to som er registrert her på forumet Men det er jo hyggelig det. Vel, jeg fant ut av denne selv:

Ved videresalg av brukte varer (samt kunstgjenstander, samleobjekter og antikviteter) står du fritt til å velge om du vil beregne mva etter ordinær metode (hele beløpet) eller etter avansesystemet (kun av avansen). Hensikten er selvsagt at du skal slippe å betale dobbel avgift (25% av prisen som ble betalt da varen var ny) og deretter for hele beløpet uten å få fradrag. Det samme gjelder ved auksjon, hvor du beregner mva. ut i fra salæret.

Videre fant jeg i merverdihåndboken at "forhandler som benytter avansesystemet ved videresalg skal utstede særskilt salgsdokument over leveransen. Gjenstandens nummer skal påføres salgsdokumentet. Selve avgiftsbeløpet skal ikke angis i salgsdokumentet. Det skal fremgå av dokumentet at avgift er inkludert i prisen, og at denne ikke er fradragsberettiget som inngående avgift."

Da vil vel også fakturaen gi mer mening, og avansesystemet kan dermed benyttes i evt. tredje ledd dersom du skulle selge til en annen bedrift. Gode nyheter for meg

Se der ja, er visst andre regler når det kommer til brukthandel. Burde vel egentlig ikke uttale meg for mye om det siden jeg bare driver med B2B
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Junior Member ol.salvesen is on a distinguished road
    Ble medlem
    Oct 2011

Noen som vet hvordan dette fungerer ved import? Om jeg skulle importere brukte varer, betaler moms ved inngang til Norge, vil da de samme reglene gjelde ved videresalg?

Ble medlem
    Sep 2011

Ved import påløper det merverdiavgift uavhengig av hva slags vare du kjøper. Dette vil være inngående mva som du kan trekke fra utgående mva på vanlig måte. Det vil ikke ha noen hensikt å benytte avansesystemet ved import, da merverdien ikke vil være implisitt slik som ved et bruktkjøp her hjemme. Du kan f.eks avanseberegne merverdien på salget, men da vil du ikke kunne trekke fra inngående mva. som du betaler ved import og du ender opp med å betale den samme avgiften. Her vil det nok bli mest naturlig å beregne mva på ordinær måte. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe system som kan veie opp for evt. avgifter som er betalt på varen i utlandet, f.eks VAT e.l.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine