+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Hei!

Hei!

Jeg holder på å starte opp et nytt AS. Fordi jeg fortsatt er i oppstartfasen kan jeg ikke si nøyaktig hva jeg skal drive med, men jeg kan si at det er innen design. Produksjonen skal foregå i seoul.

Jeg har tidligere vært selvstendig næringsdrivende innen beautybransjen, både hatt egen salong, drevet med import og eksport, undervist, vært på messer og konkurranser i hele verden og jobbet under London Fashion Week. Ganske allsidig vil jeg si...

Jeg fant dette forumet litt tilfeldig fordi jeg lette etter hva man skal gjøre når man har en prototype og tar den med til fabrikken. Hvordan kan man beskytte seg mot at fabrikken lager dette designet til andre? Noen som vet?

Ååååh, jeg har så sinnsykt mye i hodet for tiden og det er bare 2,5 uker til jeg reiser til Seoul for å finne fabrikker å jobbe med! Om du vil lese mer om hva jeg driver med: www.grunderopptur.blogspot.com

Hei og velkommen til forumet

Om du skal til Kina og jakte ned produksjonspartnere er det lite du kan gjøre for å besyktte deg mot at de kopierer produktet ditt. Har du ikke lest om store selskaper som Apple og IKEA som sliter med at kineserene kopierer produktene deres? Kopivarer er stort i hele Asia og et problem for merkevarer verden rundt.

Det du derimot kan gjøre er å finne en troverdig fabrikk (sjekk referanser). De vil jo ha businessen din, så om du er lojal mot de begrenser det sjansen for at de vil gjøre noe galt mot deg. Men husk, design er alltid ufattelig enkelt å kopiere. Det beste du kan gjøre er å fokusere på å bygge en sterk merkevare, fremfor å sloss i retten verden rundt.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Hei, og takk for velkomsten og svar.

Haha, jeg er ikke født i går, så piratkopier har jeg selvfølgelig hørt om... Det jeg i første omgang er redd for er at fabrikken rett og slett skal selge mitt design som sitt eget. Eh, var det forståelig?

Jeg tror nok det er riktig det som du sier, at jeg må finne en fabrikk jeg kan stole på og som ønsker et "langtidsforhold". Foreløpig har jeg funnet to fabrikker som jeg skal ha møter med...

Member AES is on a distinguished road AES sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Grunderopptur Vis post
    Jeg fant dette forumet litt tilfeldig fordi jeg lette etter hva man skal gjøre når man har en prototype og tar den med til fabrikken. Hvordan kan man beskytte seg mot at fabrikken lager dette designet til andre? Noen som vet?
    Som du vet, så driver de aller fleste større klesselskap med anbudsrunder. De som leverer kvalitet og gjør det billigst, får gjerne oppdraget. En typisk måte piratselskap oppstår på, er at de som eier klesmerket vil spare litt penger, legger ut oppdraget på anbud igjen, gamleprodusenten taper anbudsrunden, og da har de en masse arbeidere som kan å lage en bestemt type merkeklær, men uten jobb å gjøre. Ofte blir det da til at de bare fortsetter å lage klærne, men selger de på piratmarkedet. Myndighetene gjør fint lite for å rydde opp... Flere Tommy Hilfiger-piratselskap har oppstått på den måten.

Blir merket ditt skikkelig kjent, så oppstår det garantert piratkopiselskap uavhengig av hvordan du sikrer deg. Er merket mindre kjent, så kan det være en god forhåndsregel å ikke bytte produsent oftere en helt nødvendig.

AES: Tusen takk for nyttig informasjon! Kan bare si at jeg IKKE skal produsere klær. Det er også bevisst at jeg skal til Korea og ikke Kina eller Hong-Kong.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine