+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Verktøy og materiell som tilhører eieren av firma

Junior Member Adrian is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2011

Verktøy og materiell som tilhører eieren av firma

Hei. Er ny bruker av forumet, og tenkte jeg skulle prøve meg med et spørsmål. Tilgi meg hvis jeg har havnet i feil kategori.

Jeg er i oppstartingsfase med min bedrift (NUF) og prøver å få oversikt over hva jeg kan og ikke kan gjøre. En viktig del av arbeidet i bedriften vil være reparasjon av musikkinstrumenter, og særlig gitarer. I den forbindelse har jeg i løpet av det siste året kjøpt inn en god del håndverktøy og også forbruksmateriell slik som lim, olje, sandpapir, elektronikk-deler og andre ting ting som er mer spesifikke for gitarreparasjoner. Det dreier seg om materiell og verktøy for oppimot 10000,- og jeg har kvitteringer på kjøpene og på etterbetalt mva. Varene er kjøpt fra utlandet.

Når firmaet nå omsider er registrert ønsker jeg å få disse eiendelene inn i firmaet, slik at jeg kan føre opp kostnadene og trekke fra mva. Hvordan kan dette gjøres på en god måte? Kan jeg opprette et slags salgsdokument og kjøpe varene fra meg selv, eller attestere de som private utlegg på vegne av bedriften?

Det er vel et nybegynnerspørsmål, men sånn er det vel en gang å være nyetablert. Setter pris på all hjelp og tips

Siden du allerede har opprettet NUF må du nok selge det fra deg selv privat til selskapet. Hadde du hatt ENK hadde du bare ført det i regnskapet uten noe videre styr.

Om du ikke allerede har startet NUF ville jeg vurdert sterkt å vente til vi hører mer om nye krav til aksjekapital (den skal ned til 30.000). NUF sliter veldig meg tillit bland leverandører og kunder i norsk nærlingsliv.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Junior Member Adrian is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2011

Ok. Så utgående mva for disse varene vil være tapt? Hva vil jeg kunne bruke som dokumentasjon på et slikt kjøp?

Har startet NUF-et ja. Vurderte å vente å se, men tok en beslutning til slutt.

Jeg tror dessverre utgående mva på kjøpene er tapt om du har NUF, men det kan være at jeg tar feil. Har ikke vært i samme situasjon selv, så kan være noen unntak jeg ikke er klar over. Du kan jo prøve å ringe Narviktelefonene, de kan ofte hjelpe med slike spørsmål.

Del gjerne eventuelt svar med oss
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine