+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: HMS sikkerhetsdatablad

HMS sikkerhetsdatablad

Hei!
    Har importert noen kjemikalier fra det store utland, nærmere bestemt USA. Har nå solgt litt av det i Norge, men så kom det store spørsmålet fra en kunde - Har du HMS sikkerhetsdatablad på dette produktet? Må ærlig innrømme at det var noe jeg ikke hadde tenkt på, og var derfor svært uforbredt på dette.
    Regner med at Dette er noe som produsenten i USA kan levere. men hva heter det på Engelsk og er det godt nok for bruk i Norge eller må det da stå på Norsk? Og hvem må jeg eventuellt kontakte for å få laget ett norsk HMS sikkerhetsdatablad til dette produkter?
    Håper noen har noen fornuftige og opplysende svar å komme med :-)

Først av alt kan du lese om sikkerhetsblader her. Legg merke til følgende:

Et sikkerhetsdatablad er et følgeskriv som skal inneholde informasjon om farlige egenskaper og anbefalte vernetiltak ved bruk av et farlig kjemikalie.

Den som framstiller, importerer eller leverer kjemikalier har plikt til å legge ved sikkerhetsdatablad ved første gangs levering og ved senere endringer av databladet.
    Om du ikke kan utarbeide det selv kan disse folkene hjelpe deg.

Her kan du se eksempler på datablader:
    - Wurth (søk etter f.eks 0890)
    - Yara

Når det gjelder hva du skal spørre din utenlandske leverandør ville jeg prøvd meg på å spørre etter et safety data sheet på produktet.

HMS Sikkerhetsdatabladet må være skrevet på Norsk. Det er endel krav til hva det skal inneholde:

Innhold i sikkerhetsdatablad

Databladene skal være skrevet på norsk, kortfattet og lett forståelig. Det skal stå klart angitt når databladet er utarbeidet.

Databladene skal inneholde 16 obligatoriske rubrikker:

Identifikasjon av stoffet/stoffblandingen og av selskapet/foretaket
    Fareidentifikasjon
    Sammensetning/opplysninger om bestanddeler
    Førstehjelpstiltak
    Brannslokkingstiltak
    Tiltak ved utilsiktet utslipp
    Håndtering og lagring
    Eksponeringskontroll / personlig beskyttelse
    Fysiske og kjemiske egenskaper
    Stabilitet og reaktivitet
    Toksikologiske opplysninger
    Økologiske opplysninger
    Instrukser om disponering
    Transportopplysninger
    Regelverksmessige opplysninger
    Andre opplysninger
    Får håpe det ikke skremte deg vekk
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Korrekt og utfyllende som vanlig Kenneth! Takk for hjelpa!

Junior Member ChemicalGuy is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2011

Som importør, står du ansvarlig for å gi dine kunder sikkerhetsdatablader (SDS). Den amerikanske standarden på et SDS differensierer seg fra den europeiske varianten. For å oversette datablader, må vedkommende ha faglig kompetanse på det ihht. regelverket og formatet må være ihht. REACH. Teknologisk Insitutt og BIS Production Partner kan gjøre denne jobben (som jeg kommer på i farten).

Noen andre punkter som er viktig å tenke på i ditt tilfelle:
    - Etiketten på emballasjen må være på norsk ihht. kravene
    - Importerer du over 1 tonn av kjemikaliet ila. 1 år, må du registrere produktet til ECHA.
    - SDS er som nevnt pålagt på norsk og du skal stå som ansvarlig for kjemikaliet (pkt. 1 og eventuelt pkt. 16) da du er siste ledd i mot kunden.

Spør meg hvis det er noe du lurer på.
    Sist endret av ChemicalGuy; 01-09-2011 kl 08:12

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine