+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Kan et ENK fakturere et AS med samme eier?

Kan et ENK fakturere et AS med samme eier?

Hei,

Har et lite spørsmål jeg lurer litt på. Sett at en person eier flere AS og har et ENK i tillegg til dette. Alle ASene er i drift og denne personen bruker ENK til forskjellige konsulentoppdrag. Sett at personen ikke jobber fulltid i noen av ASene sine - kan han da fakturere disse istedenfor å ta ut lønn?

(PS: Dette er selvfølgelig for å unngå arbeidsgiveravgift).
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Det går fint å fakturre fra ENK til AS man eier.

Det er så enkelt? Da burde jo alle AS-eiere ha et ENK på siden for å unngå arbeidsgiveravgift?
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

joa, men det må sees litt i sammenheng med at du har mindre sikring ved sykdom etc hvis du tar inntekten via ENK. Du må blant annet tegne egen yrkesskadeforsikring og ansvarsforsikring som fort koster nesten like mye som du sparer på å ikke ansette deg selv.

Junior Member cobraz is on a distinguished road cobraz sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2012

Det er jo også slik at hvis man har flere selskaper som man eier så er det ofte en intern fakturering som forekommer.
    Ta Telenor som et eksempel, de har forskjellige selskaper for hver avdeling. Alle ansatte har gratis telefon fra Telenor, samme med bredbånd i hjemmet. Dette blir fakturert fra avdeling A til avdeling B.

Når det kommer til det å ha fakturere lønn igjennom et ENK til et AS, så er det ganske ugunstig.
    Dine rettigheter som ansatt i et AS er mye bedre enn et ENK. Arbeidsgiveravgiften går litt opp i opp mot det som det hadde kostet å skaffe seg de rettighetene og godene som du har som AS.
    Dessuten er det en lov som tilsier at du må fakturere flere selskaper enn et selskap når du er ENK.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine