+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Startet ENK, spørsmål ang inntekt.

Junior Member Luraguttn is on a distinguished road
    Ble medlem
    Aug 2011

Startet ENK, spørsmål ang inntekt.

Heisann, startet et ENK den 17'ende august, og idag begynte telefonen og ringe.

Jeg kjører regnskap i et eget program og har en egen konto til pengene som firmaet mitt drar inn.

Fikk en telefon idag, hvor de sier at min private økonomi ( Lønn fra min jobb, lån osv) blir regnet med i firmaet, stemmer dette?

Jeg trodde at alt som betydde noe var pengene som firmaet fikk inn, for og holde seg under 50.000 pr år.?

Jeg tjener ca 240.000 pr år, med min daglige jobb, så har dette noe og si for firmaet?

Takker for svar

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Så fort du legger ut nummeret ditt i brreg vil telefonene hagle inn fra ulike folk som vil "hjelpe" deg ( det vil si selge deg ulike tjenester for en dyr penge) så det må du bare venne deg til.

Nettoinntekter via ENK er likestilt med den vanlige inntekten din så hvis du tjener 240k i året i den vanlige jobben og 50k netto via ENK, vil ligningen din vise 290k inntekt for året. Hvor mye inntekt du har i den vanlige jobben har ingenting å si for firmaet ut over hvor mange % skatt du må betale.

Forskjellen på vanlig inntekt og firmainntekt er at alle inntekter du fører inn via ENK kan motregnes alle kostnader til inntekts erverv som føres på ENK. Grensen på 50k som du refererer til er kun relevant i forhold til om du skal føre inngående og utgående moms.

Når du starter nytt selskap får du alltid en flom av telefoner. Ta det de sier i andre enden med en god klype salt. Om du kjører regnskap i eget program og har inntektene i selskapet på egen konto (skilt fra den private), så virker det som om de allerede ligger et godt stykke foran de fleste jeg kjenner når de startet seg ENK. Bra jobbet!
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine