I dag kan vi lese at Svalbard har endret skattereglene slik at man må skatte 28% (slik som på fastlandet), en sats som tidligere var på 16%.
Seadrill var inntil nylig den største skatteyteren på Svalbard. I 2009 la de hele 115 millioner i skattekassen til Svalbard, noe som er ganske betydelig med tanke på at det bare er ca 2600 innbyggere der. Etter de nye skattereglene kom på plass flagget enkelt og greit Seadrill ut.
Jeg forstår ikke hva politikerne som tok denne avgjørelsen tenkte med. Satt de bare og regnet at de tjener X ekstra millioner om de øker skatten fra 16% til 28%, uten å tenkte over potensielle konsekvenser?
Her kan vi lese at årsaken til den lavere skatten på Svalbard var et ønske om økt sysselsetting. Seadrill hadde bare en ansatt på Svalbard og skapte dermed ingen sysselsetting, men la allikevel 115 mill i kassen som kunne blitt brukt til økt sysselsetting. Det er vel bedre å få inn skattepengene, selv om man ikke får økt sysselsetting, enn å ikke få inn noe som helst?
Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:
Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.