+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Hvordan bedrive regnskap/betalinger i enkeltmannsforetak?

Junior Member cervelo is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jul 2011

Hvordan bedrive regnskap/betalinger i enkeltmannsforetak?

Hei!
    Jeg kunne trenge litt hjelp, og tenkte dette måtte være den perfekte plassen og få et raskt svar på.
    Jeg har en mann som har et enkeltmannsforetak. Dette er kun fordi han eier et stillas han leier ut til et firma.
    Det jeg lurer på er hva som skal betales av skatt/moms etc. og hvilke kontonumre som skal brukes til dette?
    Han jobber 100 % så da skal han vel skatte 50 % av stillaset? Er veldig usikker på dette, for han arbeider jo
    ikke i firmaet, men leier bare dette ut.
    Og så lurer jeg på MVA. Hvor skal vi betale inn disse pengene? Og er det bare å begynne å betale inn?
    Er det noe mer jeg må vite om hvordan det foregår?
    Ønsker bare å lære hvordan dette foregår slik at vi kan gjøre alt riktig!

Er takknemlig for svar.

Vennlig hilsen "Cervelo".

Junior Member cervelo is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jul 2011

Er det ingen som vet?

Hei Cervelo,

Om omsetning i løpet av 12. mnd passerer 50.000 kroner, så blir ENK momspliktige. Hvis det ikke overstiges 50.000, så trenger dere heller ikke betale moms (og skal derfor heller ikke legge det til på faktura). Mer om dette kan du få vite ved å ringe Narviktelefonen: http://www.bedin.no/cwpages/OmNarviktelefonene.shtml

Når det kommer til skatteprosenten han må betale, så har det ingen betydning om han har 50%, 100% eller 150% stilling. Det avhenger av den totale inntekten (fra både jobb og overskudd i næring). Hva denne skattesatsen blir kan dere finne ut ved å ringe skatteetaten.

Kort sagt, om han leier ut stilas for 3.000 per måned, men selv har en utgift på 1.500 per måned blir regnestykket slik:

3.000 x 12 = 36.000 (inntekter)
    1.500 x 12 = 18.000 (utgifter)

36.000 - 18.000 = 18.000 (resultat).

Han overstiger da ikke 50.000, så dere trenger ikke tenke på moms. Det skal skattes av resultatet på 18.000 kroner, ikke inntektene (omsetningen) på 36.000.

Håper det var til hjelp!
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Liten korreksjon der;

Det er ikke resultatet som er grunnlag for om man skal momse eller ikke, det er omsetningen.

Hvis du sender en faktura på kr 51000,- kan du godt ha 100.000,- i utgifter, men like fullt må du betale mva. I et slikt tilfelle vil du ende opp med å få refundert mva istedet for å betale inn, men det er en annen sak
    Sist endret av Bizz; 03-08-2011 kl 07:40

Jeg sa ikke at moms beregnes av resultatet, men han personlige skatt gjør det.

Kan jo legge til at det er litt her fordelen med eget selskap ligger - du kan skrive av ting. Mobil, internett, it-utstyr, tidsskrifter og mye mer. Er du så heldig at jobben din også er en hobby, så kan det være fryktelig mange sparte skattekroner.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Sånn går det når man skumleser.. Så ikke overgangen din fra mva til skatt så trodde regnestykket ditt gjaldt momsen

Men for å kunne skrive av blant annet mobil og internett er ikke du nødt å skatte en del ekstra da?
    Altså at du legger på x antall tusen kroner på din totale inntekt?
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine