+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Når må man føre regnskap?

Når må man føre regnskap?

Hei,

Hvor går grensen for hvor mye man kan tjene før man må føre regnskap? Vet jo at mva. grensen er på 50.000, men om man bare skal fakturere noen tusenlapper gjennom året.. må man føre regnskap? Og trenger man å opprette foretak?
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Tar du bare en tusenlapp fra hver oppdragsgiver på år er jo det skattefritt. Jobber du for frivillige organisasjoner er det faktisk kr 4000,- skattefritt pr år pr organisasjon. Småjobber for private (måking, maling, barnepass osv) kan man tjene 4000 pr jobb/arbeidsgiver pr år skattefritt.

Ut over det er det ikke noe i veien for å ta oppdrag som vanlig privatperson.. Det er jo din oppdragsgivers ansvar å rapportere inn hva de betaler deg i lønn til skattemyndighetene. Men det er også ditt ansvar å kontrollere at alle inntektene er med på ligningen, så for din egen del bør du føre en oversikt over hva du får, når, og for hva i løpet av året så du har oversikt når selvangivelsen kommer og evt kan korrigere inn om noen beløp mangler. Skatteetaten vil så korrigere total årslønn og beregne riktig skatt slik at du får baksmell hvis du ikke har trukket nok fra før.

Ok, så for min del (som oppdragsgiver) skal dette kjøres som lønn? Hvis jeg har et lite oppdrag i ny og ne til privatpersoner.

Isåfall, hvordan blir det da med feriepenger, pensjon og innmelding i A-registeret?
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Han du hyrer inn sender deg en regning, og du fører det som kjøp av produkt/tjeneste, og han fører det under annen inntekt i selvangivelsen.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine