+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Provisjonsbasert lønn på verksted

Provisjonsbasert lønn på verksted

Hei,

Er det noen begresninger for hvilke områder man kan ha provisjonsbasert lønn innenfor? F.eks, vi har service på et produkt for noen av våre kunder hvor vi får betalt per produkt vi reparerer. Vi ønsker at de ansatte skal jobbe provisjonsbasert og få betalt per objekt de reparerer, ikke per time eller noe annen form for fastlønn. De ansatte er OK med dette og de vil fortsatt tjene god timeslønn om de holder gjennomsnittet oppe.

Så, er det lov med 100% provisjonslønn i dette tilfelle? Er det noen fallgruver for oss som arbeidsgiver eller for arbeidstakerene med dette?
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Man står vel i grunnen fritt til å velge hvilken lønnsmodell man vil i ethvert yrke. Men, nå finnes det så mye regler i Norge at man umulig kan ha full oversikt over hva man må følge. Men, så lenge man ikke har forpliktet seg til å følge noe fra et eller forbund e.l. så skal det vel være fritt frem.

Selv så liker jeg tanken rundt prestasjonslønn godt, da den kommer både ansatt og bedrift til gode så lenge den er satt opp på en god måte. Den ansatte nyter godt av det når bedriften går godt og de ansatte gjør en god jobb, og bedriften har god kontroll på utgiftene rundt lønn.

Lykke til med innføringen av prestasjonslønn.
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

Vi har kjørt på med provisjonsbasert lønn, så nå har vi 3 mann med 100% provisjon som jobber på verkstedet

Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ta det jeg sier med en klype salt, men jeg innbiller meg at om folk skal ha provisjonsbetalt så må man ha en minimumslønn i bunn, også kommer provisjonen oppå dette igjen.
    Det er ihvertfall sånn i transporten, om en sjåfør kjører på provisjon/% så må han/hun ha en grunnlønn i bunn om det skal være innenfor regelverket...

Det er mange selgere som jobber med 100% lønn, så det kan ikke være tilfellet.

Forøvrig kjører vi akkurat det systemet på sjåførene. De har en fastlønn per måned, men om de kjører inn over et visst nivå i løpet av måneden får de en %-bonus av det innkjørte over dette beløpet.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine