I dag ringte det en konsulent med enkeltpersonforetak til meg. Han fikk ikke være med i en konkurranse om et offentlig oppdrag, fordi hans ENK "på grunn av for lave omsetningstall ikke har økonomisk kapasitet til å gjennomføre prosjektet."
Mannen føler seg svært urettferdig behandlet, og jeg lurer på om andre på forumet har erfaringer med å legge inn tilbud i forbindelse med offentlige oppdrag.
Jeg har skrevet en bloggpost som utdyper akkurat denne saken litt.
Driver og er redaktør for nettmagasinet Miniforetak.no, og har også en blogg om de minste foretakene.
Hei,
Ser denne er litt gammel, men svarer uansett ;-)
Det er et helt vanlig krav i offentlige anskaffelser at det skal evalueres på gjennomføringsevne. Hvis det f.eks. er et større antall timeverk som skal tilbys og ENK bare har en ansatt uten vesentlig omsetning fra før - så vil det i evalueringen fremkomme risiko for at oppdraget ikke lar seg gjennomføre - både mht. hans evne til å produsere timer (40-60pr uke?) men også i forhold til sikkerhet ved sykdom osv. Vet ikke hvor stor kontraktssum det er snakk om - men det vil jo også være en begrensning dersom det er anskaffelser der han skal være garantist ift. garanti-tiden og reklamasjoner..
Marius