+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: lønnssystem

Junior Member studiosolheim is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2011

lønnssystem

Noen som har tips til lønnssytem? Skal skifte fra ENK til NUF og trenger et lønnssystem som er godkjent, eller hvordan er lover og regler på det?

Ble medlem
    Mar 2011

Leser på bedin at det er greit å bruke et lønningsystem som nav er kompatibel med "1) For å innrapportere elektronisk via lønns- og personalsystem, må bedriften benytte et system som er godkjent for dette av NAV. Innrapportering via lønns- og personalsystem er den løsningen som gir størst effektivitetsgevinst for både arbeidsgiver og NAV. I tillegg slipper arbeidsgiver årskontrollen ved å benytte seg av denne løsningen."

Noen som har tips til hvilke som kan fungere?

Har ingen personlige erfaringer med lønnssystemer, men vet at regnskapsfører bruker Mamut til dette. Har bare testet nettlonn og det kan IKKE anbefales.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Mar 2011

men trenger jeg et lønnssystem? Og eventuelt hva trenger jeg for å få det lovlig? Du har jo ulike regler og lover på faktura, er det noe likt innenfor lønnslipp osv?

Junior Member keikenti is on a distinguished road
    Ble medlem
    Apr 2011

Du har Huldt og Lillevik Lønn 5:
    https://www.huldt-lillevik.no/page.a...,119284,119631

Eventuelt kan man benytte:
    Uni Micro (med Lønn)
    http://unimicro.no/Programvare/Moduler/Loenn

Visma Lønn:
    http://www.visma.no/programvare/lonn-og-hr/visma-lonn/

Husk at det er MYE regler rundt lønn og personale, så ville enten satt dette bort til noen som kan dette så det blir riktig (les: regnskapsfører) eller tatt kurs i lønn.

Hvorfor valgte du NUF forresten? Reklamen sier jo at det er lett og lovlig, men seriøst virker det ikke.
    Er selv i oppstartsfasen og kommer til å gå fra DA til AS.
    Sist endret av keikenti; 17-06-2011 kl 23:53

Det har ingen lov som sier at du trenger et lønnssystem, men loven sier at du må føre regnskap og lønn etter regelverket. Det er ikke alltid like lett. Du mister for fokuset på firmaet ditt om du skal sette deg inn i alt. Er du på et punkt hvor du har råd til ansettelse, hvorfor ikke bruke noen kroner på regnskapsfører også?
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Mar 2011

Keikenti: Grunnen til at jeg valgte nuf nå var fordi jeg er student på siden av og all inntekt bedriften får går på meg personlig. Det gjør at det ikke er mange kronene jeg kan tjene før stipendet blir omgjort til lån. Derfor valgte jeg å gjøre det. Slik at jeg kan ansette meg selv og ta ut så mye jeg ønsker og ikke overstiger inntektsgrensen lånekassen har satt.

Jeg ønsker å regnskapsføre selv siden jeg studerer økad og får god læring av å regnskapsføre, men jeg er enig at det kan ta veldig mye av tiden og føre meg vekk på det jeg faktisk tjener penger på.

Junior Member keikenti is on a distinguished road
    Ble medlem
    Apr 2011

Godt å høre. Siste man ønsker er å få myndighetene, revisor, etc. på nakken fordi man ikke har orden i sysakene. Bare å lese i avisen eller se på Hellstrøm Rydder opp så ser man hvordan det står til rundt om kring i landet.

Som sagt, selv kommer jeg til å sette bort regnskap og lønn til de som kan det, men jeg kommer til å basere valget av regnskapsfører på renomé, kompetanse innen mitt marked og hvilket fagsystem de bruker.

Ble medlem
    Mar 2011

Ja jeg gjorde det til å begynne med men jeg følte selv det ble litt dumt siden en av grunnene til at jeg startet med dette var å få mer praktisk kompetanse innen det jeg studerer. Men det er ikke lett å vite alt man skal kunne og dette er en av tingene jeg ikke har hatt noe om på skolen så det er greit å høre hva andre sier om dette som har mer erfaring enn meg.

Men for dere som ikke har erfaring med regnskap og lignende så vil jeg anbefale å bruke en utenfor bedriften pga det er mye å sette seg inn i, men takk for alle svar!

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine