Hei og velkommen til forumet, Dolly!
Helt riktig!- Kunde forholder seg til mitt firma, og betaler 25% mva som jeg legger i systemet?
Ja, dette må skilles ut. Om jeg ikke tar feil tar vel paypal en prosent av salgssummen? Husk at dette vil gå ut over marginen din når du må legge på 25% på hvert salg (som Paypal skal ha % av).- Betaling kommer på paypalen, bør jeg skille ut fortjeneste og mva med en gang, pr betilling?
Siden du ikke fører lager selv, så regner jeg med du ikke trenger å føre hver eneste transaksjon i regnskapet, men jeg kan ta feil (har ikke gjort noe lignende selv). Jeg vil stå absolutt råde deg å rådføre deg med en regnskapsfører eller revisor. Er nok liten vits å ringe Skatteetaten, da de høyst sannsynlig ikke vet hva Paypal er eller hvordan det fungerer.- Hva er prosessen når jeg skal ta ut fortjeneste + mva til norsk bank konto? Gjøres det pr. bestilling, eller kan jeg samle opp? Hvordan føres dette i regnskapet? (Ønsker å bruke WinVask til å begynne med)
Skal du selge i NOK eller en annen valuta? Da må du isåfall huske å ta høyde for valutaendringer også.
Som driver av ENK er det du selv som må rapportere inn lønnen din. Alle med ENK betaler forskuddsskatt 4 ganger i året, alt ettersom hva de forventer å tjene. Her bør du rådføre deg med skattetaten.- Når jeg, fra den norske firma kontoen, skal ta ut lønn, så registrerer jeg lønnsutbetaling, men vil dette skattes av automatisk på selvangivelse? evt. hvilken post skal jeg holde øye med?
Kan være lurt å ta en telefon til tollen også. Om jeg ikke tar feil, så blir pakker med verdi over 200 stoppet i tollen (om de oppdager den, vel og merke) og kunden blir krevd for mva (som de sannsynligvis allerede har betalt til deg). Dette kan fort skape hodebry for både deg og kunden.

Svar med sitat