+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Nettbutikk med Dropshipping fra utlandet

Junior Member Dolly is on a distinguished road
    Ble medlem
    May 2011

Nettbutikk med Dropshipping fra utlandet

Hallo!

Jeg har noen spm ang oppstart av nettbutikk.
    Dette blir dill og dall varer som omgår 200kr grensen.

Dette er et Norsk ENK foretak, i MVA registeret.

Måte jeg har tenkt ut salg er følgende:

- Kunde besøker en norsk-hostet webshop
    - Bestiller og betaler via Paypal (til å begynne med)
    - Ordrebekreftelse + Angrefrist skjema i PDF kommer til kunden`s epost
    - Jeg sender ordre til dropshipper
    - Ordre ankommer direkte til kunde

Retur:
    -jfm. loven: Kunde får opplyst norsk adresse å sende varene til, varen bestilles enten på nytt av meg, evt. krediteres kunde for beløpet på varen

Reklamasjon: som over

Regnskap:
    - Kunde forholder seg til mitt firma, og betaler 25% mva som jeg legger i systemet?
    - Betaling kommer på paypalen, bør jeg skille ut fortjeneste og mva med en gang, pr betilling?
    - Hva er prosessen når jeg skal ta ut fortjeneste + mva til norsk bank konto? Gjøres det pr. bestilling, eller kan jeg samle opp? Hvordan føres dette i regnskapet? (Ønsker å bruke WinVask til å begynne med)
    - Når jeg, fra den norske firma kontoen, skal ta ut lønn, så registrerer jeg lønnsutbetaling, men vil dette skattes av automatisk på selvangivelse? evt. hvilken post skal jeg holde øye med?

Håper dere kan svare på dette! Er gira på å starte opp!

Hei og velkommen til forumet, Dolly!

- Kunde forholder seg til mitt firma, og betaler 25% mva som jeg legger i systemet?
    Helt riktig!

- Betaling kommer på paypalen, bør jeg skille ut fortjeneste og mva med en gang, pr betilling?
    Ja, dette må skilles ut. Om jeg ikke tar feil tar vel paypal en prosent av salgssummen? Husk at dette vil gå ut over marginen din når du må legge på 25% på hvert salg (som Paypal skal ha % av).

- Hva er prosessen når jeg skal ta ut fortjeneste + mva til norsk bank konto? Gjøres det pr. bestilling, eller kan jeg samle opp? Hvordan føres dette i regnskapet? (Ønsker å bruke WinVask til å begynne med)
    Siden du ikke fører lager selv, så regner jeg med du ikke trenger å føre hver eneste transaksjon i regnskapet, men jeg kan ta feil (har ikke gjort noe lignende selv). Jeg vil stå absolutt råde deg å rådføre deg med en regnskapsfører eller revisor. Er nok liten vits å ringe Skatteetaten, da de høyst sannsynlig ikke vet hva Paypal er eller hvordan det fungerer.

Skal du selge i NOK eller en annen valuta? Da må du isåfall huske å ta høyde for valutaendringer også.

- Når jeg, fra den norske firma kontoen, skal ta ut lønn, så registrerer jeg lønnsutbetaling, men vil dette skattes av automatisk på selvangivelse? evt. hvilken post skal jeg holde øye med?
    Som driver av ENK er det du selv som må rapportere inn lønnen din. Alle med ENK betaler forskuddsskatt 4 ganger i året, alt ettersom hva de forventer å tjene. Her bør du rådføre deg med skattetaten.

Kan være lurt å ta en telefon til tollen også. Om jeg ikke tar feil, så blir pakker med verdi over 200 stoppet i tollen (om de oppdager den, vel og merke) og kunden blir krevd for mva (som de sannsynligvis allerede har betalt til deg). Dette kan fort skape hodebry for både deg og kunden.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member AES is on a distinguished road AES sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2010

Ja, velkommen til forumet Dolly.

Når kunde mottar varen, vil da kunden få kvitteringen fra grossisten sammen med pakken? Jeg regner med at grossisten må legge ved noe fraktdokumenter for å få det igjennom tollen. Det "riktige" blir vel egentlig at de legger ved en kvittering til deg i pakken (i og med at det er du som har kjøpt varen fra de). Men dette vil nok kunden synes er litt pussig...
    Sist endret av AES; 09-05-2011 kl 23:44

Ble medlem
    May 2011

Hei igjen!
    Tusen takk for fin velkommst!

Tilbake til tema:
    - Varen`s verdi vil ikke gå over 200NOK
    - All betaling skjer via NOK i nettbutikken, og i USD når jeg skal dropshippe ordren (som ikke vil overgå 200NOK pr "kolli")
    - På pakken følger kun verdi deklarasjon for Tollen, altså verdien, som vil vise under 200KR

Og de punktene som tappet litt energi fra meg, allerede (neida):
    - Kenneth: Paypal skal jo ha sitt, det hadde jeg oversett. Paypal: "Du betaler ingen gebyrer for oppstart eller annullering. Og du får transaksjonssatser så lave som 1,9 % - 3,4 % + 2,80 NOK."
    - Kenneth: Valuta svingninger, Uff å huff, selvfølgelig! Bruker man DnB sine tall, da eller? Her får regnskapsfører bidra til en løsning

Og et siste spørsmål:
    - Da jeg har fast jobb blir dette et prosjekt jeg vil bruke fritiden min på, hvilke fordeler får jeg ved å ikke ta ut lønn det første året? (Antar omsetning og mva må inn, men Lønn og forskudds skatt slipper jeg vel å rapportere om da, det første året?)

Jeg tror at neste steg er å dokumentere fra denne tråden, og kontakte regnskapsfører. Jeg kunne betalt for dokumentasjon fra de, og evt. postet det her igjen.

Se for deg følgende regnestykke om du selger en vare til 180 NOK:
    Til Paypal: 3.4% av 180 er 6.12 NOK + 2.80 = 8.92 NOK.

Siden du må legge til 25% mva på salgssummen (180 + 25% = 225) blir det nye regnestykket:
    Til Paypal: 3.4% av 225 = 7.65 NOK + 2.80 = 10.45 NOK.
    Ergo utgjør momsen en ekstrautgift på 1.53 NOK for deg til paypal, som går rett på bunnlinjen din.

Nå antar jeg frakt heller ikke er inkludert, så da må du jo kjøre samme regnestykket en tur til. Jeg regner med at allerede nå er en betydelig del av din fortjeneste spist av Paypal?

Det er ikke uvanlig at personer med et ENK ikke betaler skatt da de betaler mer enn nok gjennom jobben allerede (spesielt om de i tillegg tar ut minimalt med fortjeneste fra ENK). Jeg fikk beskjed for noen år siden at dette var OK av en dame fra skattetaten, så lenge jeg totalt sett betalte inn nok skatt.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Dolly Vis post
    Tilbake til tema:
    - Varen`s verdi vil ikke gå over 200NOK
    - All betaling skjer via NOK i nettbutikken, og i USD når jeg skal dropshippe ordren (som ikke vil overgå 200NOK pr "kolli")
    - På pakken følger kun verdi deklarasjon for Tollen, altså verdien, som vil vise under 200KR
    Du kan prøve deg frem og se om dette går greit. Men strengt tatt så skal du ha med en CN22-deklarasjon (vanlig tollapp på utsiden av pakken), samt spesifisert kvittering/faktura i pakken.

Det er veldig mange eBay-selgere som bare skriver "10$" som verdi på pakken uansett hva det koster, og jeg har fått brev fra tollvesenet om at jeg må sende de kvittering, fordi pakken manglet kvittering... Men, prøv deg frem. Hvis det går greit, så gjør det det. Du kan ringe posten/tollvesenet og høre om det er nok med en CN22-lapp.

Member Grooo is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Kundene ønsker vel gjerne ofte å kjøpe mer enn en vare om gangen, og da blir det jo over 200 kr. Hvordan løser du dette?

Ble medlem
    May 2011

Sitat Opprinnelig skrevet av Grooo Vis post
    Kundene ønsker vel gjerne ofte å kjøpe mer enn en vare om gangen, og da blir det jo over 200 kr. Hvordan løser du dette?
    Løser dette ved å sende flere kolli, tenkte jeg

Frakta er et problem her, da...
    Har hørt om en tjeneste hvor de legger inn pakkene i containere som ikke er helt fulle, og får spotpris på frakt (for å spare miljø og ha fulle containere ut av HK)

Ble medlem
    Feb 2010

Containerskip fra HK tar gjerne en måned eller mer før de er fremme i Norge. Jeg ville heller prøvd luftpost (hvis det er hverdagsting du selger til vanlige folk). EMS blir mye brukt, og prisene er OK.
    Sist endret av AES; 13-05-2011 kl 15:20

Member Grooo is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Nå er det jo stort sett billigere å sende pakken fra feks Kina til Askim enn fra Oslo til Askim, - så akkurat det med å sende i container hjelper muligens ikke stort når du da uansett på sende pakkene videre ut her i Norge i så fall.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine