+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Opprette firma i utlandet - skatt?

Junior Member Pat is on a distinguished road
    Ble medlem
    May 2011

Opprette firma i utlandet - skatt?

Hei,

Lurer litt på det med å opprette firma i utlandet med tanke på aksjehandel i utlandet?

Jeg er skattemessig tilhørende i Norge, men tenker på å flytte utenlands om kort tid. Har sett på blant annet Kypros og Malta firma, hvor skatten er veldig gunstig med tanke på aksjehandel.

Hvordan er det med skatt ved utbytte i utlandet til en utenlandsk bankkonto? Om jeg f.eks bor på Kypros ser jeg liten vits i å ta utbytte til en norsk bankkonto. Må jeg allikevel betale 28 % skatt pga at jeg er skattemessig hjemmehørende i Norge? Finnes det eventuelt måter å komme rundt dette på lovlig vis?

Simpelt sett, så skal du skatte av alle verdier, uttak og inntekter du har, uansett hvor du er i verden så lenge du fortsatt skal beholde ditt norske statsborgerskap. Selv om du er bosatt i utlandet (men fortsatt norsk statsborger), så skal du egentlig opplyse om dine utenlandske aktiviteter. Viktig å merke seg at den norske stat ikke ønsker dobbeltbeskatning, så om landet du oppholdet deg i (og/eller skatter til) har lavere skatt en Norge, så tar skatteetaten høyde for dette når du skal betale skatt til Norge.

Dette er slik det skal fungere i teori. Hva som skjer i virkeligheten er som oftest noe helt annet. De fleste skatteparadiser (eller land med lav skatt) gjør lite eller ingenting for å rapportere nordmenns aktivitet til norsk skattetat.

Om selskapet ditt i utlandet bygger seg opp en formue, så må du betale formuebeskatning av denne verdien (beregnet etter aksjene du eier i selskapet). Om du tar ut inntekt, må du betale vanlig personinntekt. Om du tar ut utbytte, må du betale 28% utbytteskatt. Du kan trekke fra eventuell skatt du som person må betale i landet selskapet er plassert.

Nå vet ikke jeg hvor stort du skal investere i utlandet, men om det er betydelig beløp kan det være lurt å rådgive seg med en skatteadvokat.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member AES is on a distinguished road AES sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Pat Vis post
    Hei,

Lurer litt på det med å opprette firma i utlandet med tanke på aksjehandel i utlandet?

Jeg er skattemessig tilhørende i Norge, men tenker på å flytte utenlands om kort tid. Har sett på blant annet Kypros og Malta firma, hvor skatten er veldig gunstig med tanke på aksjehandel.

Hvordan er det med skatt ved utbytte i utlandet til en utenlandsk bankkonto? Om jeg f.eks bor på Kypros ser jeg liten vits i å ta utbytte til en norsk bankkonto. Må jeg allikevel betale 28 % skatt pga at jeg er skattemessig hjemmehørende i Norge? Finnes det eventuelt måter å komme rundt dette på lovlig vis?
    Hvis du eier et selskap i et land som har under 2/3 av det norske skattenivået, så skal du skatte til Norge. Slik er det på papiret. Så da er Sveits i grenseland, og Kypros er over grensen.

Den eneste måten du lovlig kan omgå dette på er hvis du eier en liten del av selskapet. Jeg husker ikke helt, men det skal iallefall være under 50%. Da er ikke selskapet skattemessig tilhørende i Norge.

I tillegg til dette kommer man til det du skriver om om utbytteskatt. Jeg er ikke helt sikker på regelverket rundt det, men mulig du kan omgå det ved å melde flytting og bo der lenge. John Fredriksen "måtte" som kjent si fra seg statsborgerskapet, og jeg regner med du "må" det du også.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine