+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Krav på jobbattest?

Krav på jobbattest?

Hei,

Har en tidligere ansatt krav på en jobbattest? Isåfall, hva er man pliktig til å ha med i en jobbattest?
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Etter litt dypere søking fant jeg svaret på mitt eget spørsmål. Hentet fra Lovdata (§ 15-15. Attest):

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.
    (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.
    (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.
    Arbeidsmiljøloven sier med andre ord at en ansatt har krav på attest og at den skal angi hva arbeidet har bestått i og varighet. Den sier ingenting om at man må gå i dybden rundt den tidligere ansattes bidrag til bedriften, så da velger jeg å tolke det slik at det ikke er nødvendig.
    Hei, mitt navn er Kenneth. Jeg blogger og driver to bedrifter:

Crenia: Hjelper deg med markedsføring, design og teknologi.
    Dreyer Transport: Transportbedrift som tilbyr godstransport med Østlandet som hovedbase.

Member Grooo is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Man har krav på dato-dato + beskrivelse av arbeidet ja, ikke noe mer.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine