-
Member
Hvordan skaffer du kunder?
Hei,
Enten du er designer, fotograf, oversetter, webutvikler osv. så må du ha kunder for å tjene penger på dette.
Så da lurer jeg på hva du gjør for å skaffe deg kunder?
Ringer du? Sender epost? DM? Går direkte til kunder? Eller er du bare så heldig å bli anbefalt av andre?
Uansett, forklar hva du gjør og gjerne hvordan sånn at du kan gjøre hverdagen til konsulenter, frilansere og nyetablerte mye enklere
-
Frilanser
Den dagen jeg har en god fasit på hvordan det gjøres vil jeg nok ikke dele den med konkurrentene
Men, generelt sett er det ikke en hemmelighet.
Jeg har holdt på noen år og har derfor bygget opp et lite nettverk. Noen kunder har jeg hatt gjennom mange år. Disse kundene er ofte grundertyper som igjen kjenner andre grundere. Gjør du en god jobb for de, så vil du få anbefalinger. Mine to beste kunder fikk jeg gjennom samme person som først jobbet i et selskap (hvor vi ble kjent og fikk god kontakt), så når han byttet jobb ble jeg med han til det nye firmaet (samtidig som jeg beholdte den gamle kunden). Denne strategien fungerer flott når man er godt etablert, men under oppstart må man nok gå litt mer "aggresivt til verks".
Jeg er selv under oppstart, da jeg har jobbet som frilanser i noen år og skal nå starte et lite "byrå", om jeg får lov å bruke det ordet. Jungentelegrafen vokser dessverre ikke raskt nok enda, så da må jeg aktivt ut å oppsøke kunder. I en oppsummeringer planlegger jeg å gjøre dette ved å:
- "Cold calls": Gjennom brreg finner jeg bedrifter jeg tror trenger en nettside eller som har en nettside/strategi jeg tror har et stort potensiale for forbedringer.
- Frokostmøter hvor jeg inviterer relevante bedrifter (gratis).
- Kursing i populære temaer.
- Delta på det som er at nettverkingsarrangement. Skru på sjarmen, lær deg en elevator-pitch, en lengre pitch og selv som bare det. Husk at målet er ikke å dele ut mest mulig visittkort.
- Partnerskap med andre konsulenter som ikke overlapper med mine tjenester.
Det er iallefall min plan. Hva er din?
-
Member
Ok, takker for svar.
Det er jo så klart at drømmen er at kunder man får anbefaler deg til andre, og at du på den måten får nye kunden med minst mulig anstrengelse.
Det er jo det med "cold calls" som jeg har tenkt å satse mest på. Det tar ikke lange tiden å finne titals med bedrifter som har ingen nettside eller nettside med copyright 1999, og da er det en sjanse for at de kan være interesser i ny nettside. Ser også i lokalaviser etter bedrifter som bruker mye penger på reklame, bruker de penger på det er det også sjanse for at de vil kunne bruke penger til markedsføring på nett.
Men hvordan går du frem når du ringer en potensiell kunde?
Noen gode tips til hvordan man starter en sånn samtale?
-
Frilanser
Jeg har ikke startet selv med ringingen enda, så vil ikke si jeg er rette person på akkurat det der. Målet mitt er iallefall å ikke havne på denne listen. Utgangspunktet mitt blir nok "hei, jeg er en lokal bedrift som gjør dette og dette. Tenkte bare jeg skulle si fra i tilfelle dere trenger meg", fremfor mer aggressivt telefonsalg.
-
Member
Huff, ja det hadde ikke vært bra å havne på den listen.
Jeg tror jeg vil gå for noe sånt som jeg skreiv i den andre tråden. Noe sånt som ""
Hei, det er stein ove fra kalebo som ringer. Snakka e me * * * ?
Vi e ei nyetablerte bedrift i Ålesund som leverer skreddersydde nettløsninger til små og mellomstore bedrifter i nærområdet. Vi har en kampanje nå med lave priser og gratis publiseringsverktøy med på kjøpet. Så e lurte på om e kan sende de en epost med tilbud og så ringe deg opp igjen i morra?""
Noen som har noe innvendinger på dette?
Skal selvfølgelig kun ringe kunder jeg tror skal ha nettside, altså de som ikke har eller har svært utdatert nettside.
-
Frilanser
Hvordan vet du at du treffer personen som er ansvarlig for nettsiden? Og hvordan vet du at denne personen har lov til å ta avgjørelser om innkjøp/oppdateringer rundt denne nettsiden?
Jeg vil tro mange tenker "vi har allerede en nettside som funker" selv om den er 10 år gammel. Andre vil tenke "Vi har klart oss uten så langt, hva skal vi med nettside nå?". Jeg ville prøvd å funnet fram noen gode argumenter til hvorfor de bør ha nettsider først - f.eks at nærmeste konkurrent har en god nettside som tiltrekker seg kunder de konkurrerer om, at de går glipp av mye søketrafikk og lignende. Det er iallefall min plan
Hvordan jeg skal nå riktig beslutningstaker har jeg ikke tenkt ut enda..
-
Member
Ja, det var kanskje ikke så dumt det med å nevne konkurrenter.
For å finne den som tar sånne beslutninger går det vel kanskje ann å spørre etter daglig leder, eller den som har med markedsføring?
Men jeg vil uansett se etter små bedrifter, tømrere, malere og sånne lignende bedrifter. Og da er det som regel daglig leder som tar sånne avgjørelser. Ved små formær er der vel liten sjanse for at de må blande inn styret.
Ellers så har jeg prøvd å finne ut hvordan jeg skal skrive et godt salgsmanus, men det er jo så stor forskjell på hva som skal selges.
-
Frilanser
Skal du bare ringe små selskaper? Hva har du tenkt å svare på spørsmålet "hva gjelder det?" når du spør etter daglig leder eller personen ansvarlig for nettside/markedsføring? Om du forteller at du er selger til sekretæren kan det jo fort hende du aldri kommer fram til rette person
-
Member
Ja til å begynne med vil jeg kun gå etter mindre bedrifter. Da er det vel både enklere å treffe riktig person, og ser for meg at det er enklere å selge nettside til sånne bedrifter. Store firma ser vel gjerne etter større webutviklerbyråer som gjerne har jobbet med store bedrifter tidligere.
Ja, regner med ikke mange er så veldig i interessert i å ringe opp igjen til en selger. Noen tips til hva man skal si?
Har du noen erfaring med å selge via epost?
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere innleggene dine
Forumregler