+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Hvordan markedsføre Fotobedrift

Junior Member studiosolheim is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2011

Hvordan markedsføre Fotobedrift

Hei.
    Jeg har startet en fotobedrift www.studiosolheim.no i fjor og det har kommet ganske mange forespørsler angående bryllupsfotografering til sommeren, men jeg prøver også å få oppdrag hele året, eks baby fotografering eller produktfotografering for bedrifter. Noen som har tips til hvordan man skal nå bedrifter i Stavanger området? Eks hvilke pris ville dere som driver nettbutikk betalt for hvert produkt vi tok bilde for?

Alex

Hei,

Med den nettsiden du har i dag så ser jeg ingenting som skiller deg fra de andre fotografene. En potensiell kunde vil nok tenke at du tar fine bilder (for det gjør du så absolutt - bra jobbet!), men problemet er at det gjør høyst sannsynlig konkurrentene dine også. Om jeg var deg ville jeg gått noen steg tilbake og tenkt ut hvorfor kunder skal velge deg, når konkurrentene gjør akkurat det samme. Hva skiller dere?

Det som er viktig er å bli en del av vurderingssettet. Jeg vil tro at med unntak av tilfellene hvor kunder får anbefalinger fra bekjente, så vil søkeprosessen etter en fotograf gå nogenlunde slik:

1. Søk etter alternativer (f.eks ved å søke etter "fotograf bergen" eller "bryllupsfotograf bergen" i Google).
    2. Gå gjennom alternativene
    3. Vurdere hvilke alternativer som kan være aktuelle (danne et vurderingsett).

Dette vurderingsettet vil antageligvis den potensielle kunden presentere ovenfor f.eks ektemannen sin slik at de sammen tar avgjørelsen. Med andre ord må du først komme deg inn i vurderingsettet (et bra førsteinntrykk ved å ha en god nettside, facebook side og generell profilering av deg selv). Når du er med i vurderingsettet, så vil kunden begynne å vurdere deg nærmere på kvalitet og andre kriterier.

Her har du et konkret eksempel på hvordan et fotografistudio har skilt seg fra konkurrentene:
    http://www.viauphotography.com/

Her kunne de laget en typiske studiosiden og opplyst om at de spesialiserer seg på produktfoto, men de valgte heller å lage en side som presenterer prosessen av å bruke de og påpeker hvor enkelt det er. Midt i blinken for en nettbutikkeier!

Siden du driver med bryllupsfotografering - har du vurdert til å legge med en videomulighet? Det er iallefall noe jeg vil ha i bryllupet mitt den dagen det kommer!

Ble medlem
    Mar 2011

Jeg har har støtte via Google adwords og Facebook annonse (hvor forlovede i Stavanger området får opp annonsen) Føler jeg har fått det til ganske greit.

Men takk for tipset om å kunne tilby noe ekstra/prikken over i´en. Jeg har ikke vurdert videomulighet, det er nok fordi jeg ikke har lært meg det samt jeg har ikke utstyr til det.

Har jobbet en del med å få til en bedre nettside, men prisen på dette overgår det jeg er villig til å betale pr dags dato.

Member AES is on a distinguished road AES sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2010

Hvis du bruker AdWords og tjener på det, så vil jeg anbefale deg å søkemotoroptimalisere siden din. Kenneth her er en racer på det. Det koster litt å søkemotoroptimalisere, men det er vel investerte penger. Som oftest får man mye mer igjen for pengene ved å gjøre SEO enn ved å kjøpe AdWords-annonser.

Ble medlem
    Mar 2011

Hva er SEO? Har lest litt om det men har ikke helt forstått hva det er.

Takk for svar.

SEO er et engelsk uttrykk for Search Engine Optimisation. Det betyr at man optimaliserer nettstedet sitt for at det skal bli bedre synlig gjennom google sitt organiske søk (det vanlige feltet på venstre siden som ikke er betalt for gjennom Adwords). For deg ville det vært f.eks relevant å rankere høyt på f.eks "fotograf stavanger". Etter en velykket SEO-kampanje ville du da fått masse trafikk fra personer som søker etter akkurat en fotograf i stavanger - med andre ord høyst relevante kunder for deg!

http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8...optimalisering

Offline markedsføring for online bedrifter. Mange unngår offline markedsføring når de har online bedrifter. Noe jeg tror er en stor feil, ettersom det viktig er å finne kundene når de er i kjøpsmodus. Det er ikke alltid når de sitter foran en pc, og for eks. søker på Google. Selv om det er en viktig måte å nå ut på.

Jeg vil anbefale å også bruke følgende Offline metode. Finn ut hvor dine kunder er, forlovere som skal gifte seg finner du i kirken. Pleier å planlegge dette i litt tid i forveien, tenk på hvem de kontakter, enten det er selskapslokaler eller andre. Spør om å legge ut litt informasjon om dine tjenester hos dem. Det samme gjelder for de som skal lære seg å få barn, mange går til opplæring, jeg villle tatt kontakt med dem og spurt om du kunne legge igjen litt informasjon om dine tjenester der. Det samme kan du gjøre når det gjelder konfirmanter, da kan du både ta kontakt med skole og kriken. Mange vil nok si at det ikke passer hos dem. Tenk bare på at om du ikke spør kan du heller ikke få ja, eller nei.

Når det gjelder online markedsføring registret meg på alle forum hvor jeg kan tenkte at mine kunder kan være. Og fortalt at om din tjeneste.

Kunder elsker å få ting "gratis", noe jeg ville gjort er å fortelle hvordan de selv kan ta det perfekte bilde. Legge ut noen artikler på nettsidene dine om hvordan de selv kan gjøre det. Mulig du synes dette høres litt rart ut, og er det to gode grunner. 1. Content is king - google ser etter hva nettsiden din inneholder, og jo mer informasjon/ord som er relevant for din bedrift jo bedre er det. 2. Sjanse for at en kunde vil ta bildene selv er minimale(det er jo akkurat derfor de leser om dette), og kunder velge deg fordi de selv ikke vil kunne gjøre det lite bra. 3. Du får lettere aksept for å fortelle om "gratis" informasjon, frem for at du bare skal selge noe.

Dette er noe av det jeg ville gjort.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine