+ Svar på tråd
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultatene 11 til 16 av 16

Tråd: Hvordan er lovene rundt import/salg av kjente merkevarer?

Junior Member jamy is on a distinguished road
    Ble medlem
    May 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Mogens Vis post
    Du kan fritt parallellimportere fra EU-land, ikke USA.
    Hva med Kina da?
    Det er problemet, for det er der de stor fortjenestene og "tabbene" kan gjøres på elektronikk produkter.

Junior Member Smørbukken is on a distinguished road
    Ble medlem
    Aug 2010

Jeg også lurer litt på dette med parallellimport..Etter slik jeg forstår det her, så har dere ikke fått ett konstant svar på om det er lovlig eller ikke. Jeg ser i allefall at ekstremt mange norske nettbutikker helt garantert driver med dette, uten at det får noen som helst konsekvens. Jeg selv har tatt inn noen merkevarer fra USA uten at noen har sagt noe på det.
    Det har vært en eller to ganger at jeg har fått beskjed fra selgeren jeg kjøper med at de ikke kan sende diverse merker til Norge... så betyr det da at alle de andre produktene denne selgeren tilbyr er lovlig å importere for videresalg i norge?
    Er skikkelig forvirrende og kjedelig å ikke vite..vil helst ikke bli saksøkt:-/

Dessuten kontaktet jeg en distributør som hadde agenturet på ett visst merke her i Norge..for å spørre om priser og betingelser de hadde..De visste da og fikk informasjon om at jeg tok inn det merket fra USA og solgte det videre..Det har ikke fått noen ettervirkninger. Så hva er rett, og hva er galt?

Junior Member Ola is on a distinguished road
    Ble medlem
    Aug 2010

Jeg lurer også det med å selge kjente merker.
    Fordi en bekjent av meg, ble oppringt av en Norsk importør etter å hatt en privat anonse.
    Importøren/agenten for merket i Norge var ute etter å ta dem som importerte, virket som han hadde enerett på produktet i Norge.
    Samtidig så var det flere som importerte fake varer som dem solgte som ekte.
    Dermed var agenten ute etter å politianmelde selgere i Norge en kunne resikere å få beslaglagt varer og bot.

Hvordan finner en ut hva en kan selge lovlig?
    Om en søker på varer på amazon så finner en f.eks en vare som koster 10kroner, men når en søker opp dem som skal være ektre, dem koster 50kr. Hvordan kan en være sikker på at dette er ekte vare? Og hvordan vet en om en kan selge varen i Norge som næringsdrivende?

Junior Member Xzar79 is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2011

Hej godt folket!!!
    Dette er altid nogen vanskelig spørgsmål..
    Men alle her har deres forskellige råd og meninger.
    Det bedste i kan gøre med sådan problemer og situationer er og gå direkte til kilden.
    Problemer eller spørgsmål mht Toll og import. Kontakt toll & skat direkte.
    Spørg pænt og sæt spørgsmålene op let forståelige og de vil sende dig relaterte link eller relevant svar på dine spørgsmål.
    Vil du ha en special vare i din netbutik eller forretning, da er der kun 1 virksomhed der 100% ved og deres vare vil bli godkendt som ægte
    vare eller fakes eller om de har andre businesses som har eneret på deres produkter, og det er selvfølgelig de som laver den vare du efterspørger!!!
    Så må du bare kontakte en af deres afdelinger og prøv og lyd lidt proffesional når du taler med dem.
    Ringer du til USA Levis afdeling, da er det fint at du har checket med Toll & Skat ang import fra dette USA først så du ikke lyder som et fjols i telefonen hvis
    du får nogen spørgsmål...
    Mht eneret på et produkt, så prøv og google: eneret på mærkevare eller eneret på (bestemt mærke) eller eneret på tøj.
    Du kan helt sikkert finde ud af om der er nogen der har retten til et produkt alene.
    Men det er altså sjælden at der kun er en butik der har eneret på levis eller jack n jones etc etc...
    Blir jo importert af mange større kæder.
    Men igen, gå direkte til kilden! Så går det aldrig helt galt.
    Jeg er selv ved og starte en netbutik op med et meget sjældent tøj mærke som er meget eftertragtet.
    Tog kontakt direkte til de som lavede tøjet. De har ikke nogen forhandler i hverken Norge eller Sverige, og var villige til og
    lad mig lave en netbutik og sælge deres vare.
    Men en go og fornuftig snak med kongen ham selv hjælper altså meget, så længe du har lavet lidt back ground checks først
    Held og lykke med det hele, håber det ordner sig for jer.

Junior Member Adrian is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2011

Hei. Er ny her på forumet, og har forsøkt å få klarhet i dette selv. Ser at det er en gammel tråd, men prøver meg allikevel.

Har lest igjennom en rekke ulike kilder, blant annet denne artikkelen fra justorget.no:

http://www.jusstorget.no/article.asp...=16&ArtKey=418

"Norge har tradisjonelt akseptert parallellimport fra hele verden. I en avgjørelse av 8 juli 2008 (E-9/07og E-10/07), fastslo imidlertid EFTA-domstolen at varemerkedirektivet som Norge er bundet av, skal tolkes slik som EF-domstolen har tolket det. I EU har det lenge vært praktisert en regel om at varemerkeinnehaver kan nekte parallellimport av varer som er brakt på markedet med varemerkeinnehavers samtykke utenfor EU/EØS-området. Varemerkeinnehaver kan altså motsette seg omsetning innen EØS-området av varer påført hans varemerke, dersom han må anses å ha samtykket til salg bare utenfor EU/EØS."

Vil ikke dette si at du trygt kan parallellimportere, og omsette, varer som allerede selges i Norge av andre aktører, også hvis de kommer fra f.eks USA? Og hva med varer som tilbys til Norge fra f.eks amerikanske nettbutikker. Ville det ikke vært lagt restriksjoner på salg utenfor USA hvis dette var tilfellet?

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine