+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 16

Tråd: Hvordan er lovene rundt import/salg av kjente merkevarer?

Junior Member Martin Bakken is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Hvordan er lovene rundt import/salg av kjente merkevarer?

Snuser litt på mulighetene innenfor import, men det er et par ting jeg føler jeg må ha klarhet i.

1. Hvordan er egentlig lovene når det kommer til import og salg av kjente merkevarer? Som Gucci, Apple, Levis etc. Jeg har lest litt rundt, men ikke funnet noe som virkelig er til å stole på. Er det slik at man må være sertifisert/godkjent for å kunne selge slike produkter?

2. Sider som f.eks Alibaba/DYITrade har utrolig mye falske produkter som presenteres som ekte merkevarer. Er det noe som helst mulighet for å finne ut om noe er ekte utenom å faktisk bestille en sample?

Noen som har litt erfaring rundt dette?

Det er fullt lovlig å importere så lenge du har tillatelse. Merkene du nevner over har forøvrig alle hovedkontorer (eller selskaper som handler på vegne av de), slik at noe import ikke vil være mulig uten å gå gjennom disse. Det er nok ikke bare å komme med lav kapital og lite erfaring til disse selskapene om du ønsker å kjøpe inn partier!

Når det gjelder Alibaba og lignende sider som selger slike merkevarer er det høyst sannsynlig fake, da ingen av de store merkene selger gjennom disse sidene. Isåfall er det overskuddslager selger har kjøpt inn fra et eller annet sted! Det er ingen mulighet å finne ut om det er fake uten å sende sample, så fremt du ikke har mulighet til å møte opp selv å inspisere varen eller sende noen andre til å gjøre det for deg!

Junior Member Martin Bakken is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Var det jeg var redd for ja. Da er det nok bare å legge ideen om import av merkevarer på hylla foreløpig.

Det er nok ikke bare å komme med lav kapital og lite erfaring til disse selskapene om du ønsker å kjøpe inn partier!
    Har du noe peiling på sånn ca hvor landet ligger med tanke på hvor mye man må ha i kapital, hvor store partier man må importere om gangen osv fra slike store selskaper?

Sitat Opprinnelig skrevet av Martin Bakken Vis post
    Har du noe peiling på sånn ca hvor landet ligger med tanke på hvor mye man må ha i kapital, hvor store partier man må importere om gangen osv fra slike store selskaper?
    Ikke egentlig, men i mange av tilfellene så kreves det:
    - Erfaring fra bransjen
    - Distribusjonsnettverk
    - En plan for markedsføring og kapital til å gjennomføre det.

Med andre ord ord holder det sjeldent med noen titusener i lomma og en god plan. Da skal du isåfall være flink til å argumentere eller komme i kontakt med en lite kjent merkevare - ergo ikke noen av de store kjente merkevarene.

Junior Member Remark is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Du har lov å importere hva som helst når som helst - sålenge du følger norsk lov.
    At en produsent og merkevare-eier ikke liker det, det er det samme, men den har ingen som helst mulighet å stoppe dette, bare du får tak i produktene.
    Mener her såklart ikke piratkopier - det er tyveri av varemerke og design.

Du (altså: du i din rolle som forretningsdrivende) kan slite i etterkant med garanti fra fabrikken (at de henviser til den du har kjøpt produktene av, som kan innebære høye retur-kostnader).

Jeg husker at den gangen det var snakk om recall av Philips Senseo kaffemaskiner av en bestemt type, så sendte Pixmania en epost der de fraskrev seg ansvaret med begrunnelse at de var brukthandel:
    Det var noen av dere som ba oss om mer informasjon om tilbakesendingen av Senseo® kaffemaskinene som ble planlagt av Philips.
    Som brukthandler, har PIXmania.com bestemt å finne en måte å forenkle tilbakesendingen av ditt potensielt ødelagt apparat direkte til Philips.
    Latterlig såklart (og uansett synes jeg (ADVARSEL: SHAMELESS PLUG) at man burde kjøpe seg en sante.no maskin )

Junior Member catja is on a distinguished road
    Ble medlem
    Apr 2010

Jeg har lurt på akkuratt det samme, men synes det er vanskelig å finne kloke svar...
    Pr idag importerer jeg litt "merkeløse" varer, men kunne gjerne tenke meg noen kjente merker i tillegg. For min del er det snakk om noen få produkter, som f.eks noen kule Nixon klokker eller Converse sko etc. Er snakk om så lite opplag at min tanke var å rett å slett kjøpe direkte fra butikker i USA som stort sett har minimum 1/3 av norsk utsalgspris. Er dette da fullt mulig i forhold til lov, produsenter og norske hovedkontorer??

Ja, Catja, parallellimport er fullt lovlig!
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

Junior Member jamy is on a distinguished road
    Ble medlem
    May 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Remark Vis post
    Du har lov å importere hva som helst når som helst - sålenge du følger norsk lov.
    At en produsent og merkevare-eier ikke liker det, det er det samme, men den har ingen som helst mulighet å stoppe dette, bare du får tak i produktene.
    Mener her såklart ikke piratkopier - det er tyveri av varemerke og design.

Du (altså: du i din rolle som forretningsdrivende) kan slite i etterkant med garanti fra fabrikken (at de henviser til den du har kjøpt produktene av, som kan innebære høye retur-kostnader).

Jeg husker at den gangen det var snakk om recall av Philips Senseo kaffemaskiner av en bestemt type, så sendte Pixmania en epost der de fraskrev seg ansvaret med begrunnelse at de var brukthandel:

Latterlig såklart (og uansett synes jeg (ADVARSEL: SHAMELESS PLUG) at man burde kjøpe seg en sante.no maskin )
    Har du noe sted i loverket funnet at det er lovlig?
    Jeg har prøvd å finne dette loverket uten hell, har vert i kontakt med tollvesenet, efta og esa om dette.
    Ingen har kunnet gitt meg svar på dette.
    Jeg tviler ikke på deg men har gjerne sett att det har stått ett sted.
    Ikke hyggelig for et lite hobbyfirma som jeg driver å møte i rettsak mot et kjent merke.
    Jeg har fått tak i "såkalte" produsenter i kina som selger kjente elektronikk produkter.
    Såkalte i den forstand at mange av dem er grossister og ikke produsenter, men de kaller seg det likevel.
    Har til nå holdt meg til ukjente merker og importert, men det fister jo veldig med å selge kjente merker.

Junior Member Mogens is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Du kan fritt parallellimportere fra EU-land, ikke USA.

Stemmer! Dette stod jo i avisen senest igår! Det har vært litt regelendringer her de siste årene!
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine