+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Slutt på revisjonsplikt for små AS

Slutt på revisjonsplikt for små AS

Da ser det ut til å være slutt på revisjonsplikt for små AS: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2044753.ece

Krav for å slippe revisjonsplikt:
    - Omsetning under 5 millioner.
    - Maks 10 årsverk i bedriften

På overflaten betyr dette at mange bedrifter vil spare seg 10-30.000 i revisjonsutgifter, noe som kan komme som en gledesnyhet for de mange grundere med nyoppstartede AS som ikke ønsker å brødfø en revisor.

Av natur er jeg skeptisk til det aller meste den sittende regjering gjør, spesielt når de hever byråkrati eller kutter skatter. Som oftest betyr bare dette at de planlegger å hente inn igjen inntektene på et annet vis. Hva er så konsekvensene av denne endringen?

Vel, først av alt vet vi jo at det vil bli MYE mindre arbeid for revisorene rundt omkring i landet. Betyr dette at de vil gå over i regnskapsføreryrket? Og hva slags påvirkning vil dette ha for prisene hos de gjenværende revisorene som tar seg av selskaper over 5 millioner i omsetning? Jeg venter også i spenning på å se hva slags konsekvenser dette vil ha for regnskapsførere. Om arbeidsmengden flyttes over ditt og de må kjøre høyere regninger, så er vi jo like langt!

Jeg jubler ikke før dette har fått prøvd seg en stund.

Hva tror du? Kjør diskusjon!

Junior Member ahansson is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jan 2011

Nå snakker revisorforbundet om at flere revisorer må inn og krige på regnskapsførernes marked, og de sender i disse dager ut en infobrosjyre der de tillater seg å ymte frempå om at regnskapsførerne er mindre kvalifiserte enn dem. Jeg skrev en skeptisk kommentar til nyheten om revisjonsfritaket, for det virker generøst men har jo ganske lite å si for de som skal starte opp et AS da de uansett må ha revisorbekreftelse på kapitalinnskuddet osv. Gevinsten spises dessuten opp av høyere utgifter til ordinær regnskapsføring enn man ville hatt med et ENK. http://www.frilansinfo.no/julegave-til-smaabedriftene

Innsparelsen er et musepiss i havet når man først må hoste opp 100 000 og bestemmer seg for å satse på et AS. Hvis kapitalkravet hadde blitt senket til 10 kroner som i England, Frankrike osv, ville det faktisk endret noe. Hvis de sosiale rettighetene til landets hundretusener av ENK hadde blitt bedret hadde man skjønt at regjeringen faktisk hadde visjoner om å gjøre livet lettere for gründere. Og hva med å sette ned arbeidsgiveravgifta slik at det blir rimeligere å ha folk i arbeid?

Dette litt stakkarslige tiltaket virker som et desperat forsøk på å skjule at de ikke gjør noe som helst annet, og som et udiskret forsøk på å demme opp for NUF-bølgen fra de siste årene.

Her er hva Regnskapshjelp.no skriver om fortsatte krav til revisor selv om firmaet er et lite AS:
    http://www.regnskapshjelp.no/2010/fr...er-situasjoner

Jeg tror dette vil få en positiv effekt for næringslivet.

Det virker som om veldig mange revisorer vil begynne med regnskap noe som fører til økt konkurranse og for forhåpentligvis lavere pris på regnskapsførsel. At bransjen nå får et spark bak tror jeg vil tvinge frem en modernisering og effektivisering av rutiner, systemer og arbeidsdeling.

Når det er sagt så ser jeg ikke bort i fra at banken i forbindelse med lånesøknader krever et reviderte regnskap og det samme vil gjelde de som søker støtte fra det offentlige. Det bremset hvertfall noe av effekten i når de gjorde samme endringen i Danmark for noen år siden.
    Pål Espeland
    Support konsulent
    e-conomic.no - online regnskapsprogram

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine