+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 12

Tråd: Finne den første ansatte til kontorjobb

Finne den første ansatte til kontorjobb

Hei,

Siden det er mange her inne som har vært gjennom det jeg skal gi meg ut på nå på nyåret, så kunne jeg gjerne tenke meg å høre hva jeg kan gjøre for å gjøre en jobb attraktiv for min første ansatte. Det er stor sannsynlighet for at jeg utlyser en stilling etter en webutvikler på nyåret som kan jobbe på Hamar. Selskapet mitt går fra å være en 5 år gammel frilansbedrift til å opprette et AS nå på nyåret.

Siden bedriften er fersk, så vil den ikke være like attraktiv som et etablert selskap. I starten vil det ikke være fancy kontorer, møtelokaler, kjøkken, pauserom med biljardbord og andre spennende kollegaer. Prosjektene kommer høyst sannsynlig til å være litt kjedeligere i starten også. I tillegg blir det ikke like lett å tilby et stimulerende miljø med andre hyggelige ansatte som du kan vokse. Det er få muligheter for å jobbe seg opp rankstigen da jeg vil være den eneste personen over den ansatte - og jeg vil være sjefen.

Hva bør jeg fokusere på for å gjøre jobben mer attraktiv? Hva kan jeg begynne å jobbe med allerede i dag?

Takker for tips på forhånd.

Hei,
    hva med for eksempel ansette en student da?
    De har vel neppe de aller største kravene for miljø, lønn, lokaler og de andre tingene du nevner.
    Eller det er 100% stilling det er snakk om? Da kan det vel kanskje være greit å se etter en som virker god til det han kan, men ikke har noen spesiell utdanning.

Kanskje det kan være greit når du skal begynne å søke at du søker etter en person som kan være med å dra firmaet fremover, og som kan hjelpe til å gjøre dette til noe stort og bra.
    Og for å gjør det hele litt mer attraktivt, kanskje du kan gi noen % av aksjene? Evt kjøpe de billig?
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

Må nok enten gå for en student eller en person med mindre erfaringer på starten siden jeg ikke kan tilby samme frynsene som et etablert byrå. Det er jeg forsåvidt klar over. Er på jakt etter ideer til hvordan jeg kan gjøre byrået mer attraktivt, uten å må ut med enorme kostnader. Det jeg har tenkt ut så langt:

- Valg mellom PC og Mac.
    - Årlig konferansebudsjett
    - Tid avsatt til selvutvikling (en kunnskap relevant til jobb, f.eks fordype seg i noe vi tilbyr).

100% av aksjene vil bli eid av familiens holdingsselskap som også eier en leilighet i Spania. Målet er å få på plass at den skal kunne brukes av de ansatte. Det er også planlagt innkjøp av firmahytte. I tillegg planlegger vi å opprette en aktivitetsklubb som vil gå til innkjøp av forskjellig utstyr som kajakker, ski, kiting, snowboard, kano og lignende som de ansatte vil oppfordres til å låne med seg hjem slik at de kan drive med aktiviteter på fritiden.

Ting jeg har tenkt på, men som jeg har valgt å avslå:
    - Gratis treningsstudio: Har lest flere steder at dette har liten påvirkning for bedriften, da den stort sett bare betaler for de som allerede ville vært på treningsstudio.
    - Biljardbord på kontoret: Siden jeg er den andre spilleren og jeg ikke spiller biljard, så kan det fort bli kjedelig.

Ingen fasitsvar her, Kenneth, men å ta skrittet over til den første ansettelsen er kanskje det mest krevende du kan ta som gründer. Fra å ha ansvar kun for deg selv, får du ansvar også for andre. Helt grunnleggende vil jeg si at du må ta så mange forbehold som mulig. Altså sikre deg best mulig i forbindelse med det formelle, samtidig som du gir den ansatte mulighet til å utvikle seg selv. Det er ikke alltid lett for gründere å slippe til andre, i praksis.
    Sist endret av Pål Stavrum; 08-12-2010 kl 12:20
    Driver og er redaktør for nettmagasinet Miniforetak.no, og har også en blogg om de minste foretakene.

Mht. firmahytte er det for øvrig et krav om at det må være minst 10 ansatte for å få fradrag for det (etter husken i farten).
    Sist endret av Pål Stavrum; 08-12-2010 kl 12:18
    Driver og er redaktør for nettmagasinet Miniforetak.no, og har også en blogg om de minste foretakene.

Okei, det med leilighet i Spania er jo noe jeg ville satt veldig pris på. Hadde vært digg å av og til kunne ta delt ferie og jobb. Kunne dradd med ned å begynt dagen med en liten dukkert, og så jobbet noen timer.
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

Junior Member Julian is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2010

Hva med å tilby
    Fri hver fredag? Evt mandag? vet dette er dumt da man ikke får gjort noe den dagen.. men mange ganker jeg skulle ønske jeg hadde en helge dag til...

Hvis den ansatte går for Mac hva med en Ipad? og evt en Tab til pc? øker jo tilgjenligheten
    Større mulighet som Avdelingsleder når flere ansatte kommer...
    Økt lønn etter år i jobben? hadde en arbedsgiver som økte lønna med 500 -1000 kr i året.. hvis man hadde gjort en bra jobb.

Om mulighet ha brus vending maskin...
    Kanskje greit med en større bedrift.. men hva med å se om det er mulig å få en leasing avtale? Du kan evt trekke beløpet fra lønn eller han betaler selv.. pluss at du får reklame rundt om i byen..
    Selv om du føler at betaling av trening er bortkastet så er dette veldig populært.. må jo kunne ordne slik at treningssenteret gir beskjed om den ansatte ikke trener.. minst 1 dag i uka feks?

en god venn av min bestefar driver et stort transport firma.. og han tilbyr de ansatte å føre regnskap.. ( sett in pengene til regnskapsfører og gi han regningene så ordner han det)

Litt av muligheter hvertfal

Julian

Hva mener du med at han tilbyr de ansatte å føre regnskap? Ser ikke helt hvordan det er en fordel..

Det er vanskelig å ansette sin første, og noen ganger føler man som du gjør - at man ikke har rart å tilby. Men, dette er jo ikke helt riktig.

Du kan tilby:
    - stor fleksibilitet i arbeidshverdagen (fleksitid)
    - store muligheter for å kunne påvirke bedriftens fremtid
    - store muligheter for egne ansvarsområder
    - muligheter for faglig utvikling gjennom eksterne kurs/seminarer

Og, man kan garantert sette opp flere punkter.
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

Liker din positive attitude til det Bjørn Kenneth. Det gjelder vel bare å se på glasset som halvfullt, fremfor halvtomt.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine