+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Hvor viktig er det å være i Oslo om man jobber med markedsføring?

Hvor viktig er det å være i Oslo om man jobber med markedsføring?

Hei,

Nå i desember returnerer jeg til Norge etter å ha vært noen år i utlandet. I løpet av denne tiden har jeg bygget meg opp et kontaktnettverk jeg er svært stolt av som hjelper meg med produksjon av stort sett alt relevant for arbeidet mitt, i tillegg til at vi har lært hverandre å kjene og samarbeide svært godt. Jeg har i tillegg tatt en høyere utdannelse relevant for hva jeg vil jobbe med videre.

Ved siden av reiser og studier har jeg bygget mange kundeforhold og gjennomført mange oppdrag. I januar 2011 vil jeg lansere et nytt digitalt byrå med navnet Crenia. Planen er å lansere på Hamar. Her er noen årsaker til dette:

Fordeler:
    • Jeg kan telle konkurrenter på en hånd.
    • Billigere oppstart
    • Lavere leie
    • Lavere lønninger
    • Mindre konkurranse lokalt (jeg kan telle konkurrentene på en hånd)
    • Ingen konkurranse fra digitale byråer lokalt
    • Lavere personlige kostnader (jeg har allerede fullt innredet leilighet her)

Ulemper:
    • "Det er i Oslo det skjer"
    • Flere potensielle store kunder med HQ i Oslo
    • Vanskeligere å finne arbeidskraft på Hamar

Oslo er bare litt over en rask time med tog unna Hamar (toget går hver time på dagen). Det største problemet ser jeg for meg blir å finne lokal arbeidskraft med høy kompetanse innen digital.

Noen tanker? Noe annet jeg bør tenke på med tanke på valg av lokalitet Hamar vs. Oslo?

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Er det bare en time unna? Vel, Tromsø ligger kun 2 timer unna med fly. Og det er en DIGER ulempe å ikke være midt i gryta hele året. Jeg ønsker å gjøre flere foredragsoppdrag til neste år siden jeg finner dette spennende og interessant, og da blir det raskt innmari dyrt for oppdragsgiver altså, når de hele tiden må betale fly+hotell+kost for meg. Det er jo 4000-5000,- pr tur liksom.

Og for ikke å glemme alle konferanser, kurs, møter, osv. Har ingen mulighet til å delta på slikt.

Så hadde jeg klart Oslo (kan ikke fordra byen), vært singel og kunnet flytte så hadde jeg nok flyttet. Synd å si det, men alt skjer i Oslo.

Det er klart det er mye som skjer i Oslo, men det vil også være mange fordeler ved å komme utenfra. Du vil også kunne bygge deg opp som en større autoritet i Hedmark vs Oslo. Et godt eksempel på dette er jo Thomas Moen som fikk god drahjelo av lokal presse før han ble en så stor autoritet at han kunne fortsette sin ferd til hovedstaden og bli snappet opp av alt og alle!

Kanskje du burde tenke på en to eller tre trinns plan hvor du starter opp på Hamar og utvider til Oslo på et senere tidspunkt!?!
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

Enig BK, det er forsåvidt det jeg har landet på etter mye at og fram med meg selv.

Det er et faktum at "alt skjer i Oslo", enten man liker Oslo eller ei. Frokostmøter, foredrag, konferanse, fredagspilser, møter. Lite av disse tingene i Hamar, noe jeg håper å kunne bruke til min fordel da jeg kan dra i gang nettopp dette miljøet i Hamar. Klarer jeg å plante beina godt på jorden i Hamar, så vil det bli mye lettere å gå inn i Oslo siden jeg vil ha etablert arbeidskapasitet, mye mer erfaring (jeg slipper mange av oppstart-flausene), bedre rutiner, sterkere økonomi og flere (bedre) referanser. Jeg kan også time inngangen min i Oslo til å kanskje kunne skape litt oppmerksomhet rundt det.

Avstanden til Oslo er heller ikke noe å klage på. Jeg bare kaster meg på toget, venter litt over en time og vips så er jeg midt i sentrum. På toget kan jeg jobbe hele veien gjennom internett.

Det eneste jeg fortsatt ser på som et problem er å finne arbeidskraft i Oslo. Det er selvfølgelig en mulighet å ha ansatte som jobber over nett, men jeg skal ikke nekte på at jeg har et stort ønske om å samle de ansatte i et kontormiljø. Noen gode ideer til hvordan jeg kan rekruttere kloke og relevante hoder i Hamar-distriktet? Fokuset på Crenia vil selvfølgelig ligge på markedsføring og oppmerksomhet i den digitale verden.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine