+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: GPS-overvåking av yrkesbiler

GPS-overvåking av yrkesbiler

Hei,

Leser i dag denne på DN.no: Stadig flere klager på å bli GPS-overvåket

Ser i denne artikkelen og også i andre diskusjonsfelt hvor temaet har blitt tatt opp med delte meninger. Noen mener det er ulovlig overvåkning, andre synes det er helt ok.

Personlig ser jeg ikke problemet med å ha GPSer i yrkesbiler. F.eks i lastebilbransjen, så får ofte en ansatt beskjed om å kjøre fra A til B i en lastebil betalt av arbeidsgiver til rundt millionen. Er det da galt av arbeidsgiver å ville beskytte sin investering ved å sette en GPS i bilen? Og når arbeidsbeskrivelsen til arbeidstaker sier at han må kjøre fra A til B, er det da galt å passe på at den ansatte faktisk gjør jobben sin med en GPS?

Det finnes selvfølgelig fine linjer om hva som er akseptabelt og ikke. Om f.eks arbeidstaker stopper for å kjøpe seg lunsj på en bensinstasjon, så ville det kanskje bli litt ekstremt om arbeidsgiver var på telefonen noen minutter senere for å få en redegjørelse på stansen.

Personlig ser jeg ikke ulempene med dette for arbeidstakere så fremt de ikke har planer om å kjøre utenom rutene sine eller bruke unødvendig lang tid, noe som vil være en unødvendig kostnad betalt av arbeidsgiver.

Hva tror dere?

(PS: Som styremedlem i en logistikkbedrift er jeg selvfølgelig bias i denne situasjonen, så jeg vil gjerne høre fra de som måtte mene det motsatte).

Junior Member Lotec is on a distinguished road
    Ble medlem
    Sep 2010

Kan trekkes til det ekstreme..

En sommer for ca 5 år siden satt jeg på med en bekjent som skulle kjøre trailer til Italia.

Denne trekkvogna var utstyrt med mye mer enn GPS. Den logget fart, hvilket gir han lå i, hvor mye diesel den brukte akkurat nå og gjennomsnittlig, gjennomsnittsfart og noe annet. Det het vist flåtestyring av noe slag.

Vi skulle kjøre via Tyskland og Østerike og hente noen varer i Salzburg. Kjøreruten var lagt opp slik at vi skulle rekke et sted, og så levere varene i Italia. Så skulle vi ha returlast med tilbake.

Vi kommer av ferja i Hirtshals og begynner å kjøre mot Tyskland. Midt i Danmark stopper vi for å fylle drivstoff. Få da en telefon fra ei dame/jente som jobbet hos spedisjonsfirmaet. Hun lurte på hvorfor i all verden han hadde stoppet. Han skulle ikke ha hvilepause før om så så lang tid. Han sa at det var for å fylle drivstoff.
    Så kjørte vi nedover til Tyskland og før Hamburg var det blitt kø og meget sakte fart.
    Hun ringer igjen og spør hvorfor i all verden han kjører så sakte. Det var jo autobahne der.
    Han svare at det var kø. Slik fortsatte turen hele tiden.
    Når vi kom til alpene og stigningene kom, så ringte hun og lurte på hvorfor han brukte på mye diesel.
    Han begynte nå å bli ganske irritert, men at at vi var i alpene og at det var bakker. 30 tonn og stigning gir økt forbruk.
    Etter å ha ringt 3-4 ganger for å spør om dieselforbruk, hvorfor vi stopper der og der. Hvorfor vi ikke kjørte slik og slik (pga forbud for lastebiler mellom spesielle klokkeslett mm), så ble han mer og mer amper.
    I Salzburg stoppet vi på et annet sted siden firmaet hadde leid lager et annet sted enn der de hadde hovedkontor. Da fikk vi telefon igjen. Kan du ikke kjøre etter en GPS? Kan du ikke lese kart? Han var nå letter forbannet og sa at de leide lager et annet sted også, og så bad han henne holde kjeften.
    I Italia var vi mindre enn 20 minutter unna Venezia. Hverken han eller jeg hadde vært der på 5-10 år og kunne godt tenkt oss å reise dit. Vi måtte uansett vente til mandagen med å få de nye varene på bilen. Vi hadde derfor hele lørdagen og søndagen uten noe å gjøre. Han kjørte derfor 15 minutter i retning av Venezia hvor det var en stor overvåket bensinstasjon som også hadde bussforbindelse med Venezia. Da ringte hun igjen og lurte på hva i helvete vi gjorde der? Vi skulle bare se å pelle oss tilbake til industriområdet. Han forklarte at han ville bruke de to ventedagene på å være i Venezia. Hun stod på sitt og fikk da til svar at hvis hun ringte han en jævla gang til på den turen - så ville han bare parkere traileren der nede, og reise hjem. Så fikk de pent bare få noen andre til å hente den.

Dette er et eksempel på hvor galt det kan bli.
    Jeg mener at det er noen fordeler med GPS i bil, spesielt biler man skriver kjørebok i. Det er dritkjedelig, og det tar overraskende mye tid. Men å ha noen som hele tiden overvåker hvor man er til enhver tid.. nei det blir liksom litt for galt. Hvis de ikke kan stole på at jeg gjør det meste riktig hele tiden, så får de finne seg en annen til jobben. Jeg hadde i hvertfall ikke hatt noe ønske av å jobbe der. Men som sagt en GPS basert kjørebok uten feedback tilbake til kontoret er greit nok.

Å av og til ordne noe privat er et frynsegode med å være mye på farten. Man er nærme det man skal, og kan svippe innom og ordne det. Alternativet er at man tar fri litt og ordner dette. Men da hadde jeg vært like streng med å ikke reise til en kunde halv fire, hvis jeg ikke var sikker på å bli ferdig innen kl fire.
    Det er nemlig ikke bare sjarm å kjøre rundt hele året. Man skal ut i all slagt vær, blir våt og setter seg i bilen. Kjører rundt halve dagen halvklam. Det følger med en del dritt i forhold til å bare være på kontoret.
    Jeg hadde for eksempel aldri tatt lunsjen mens jeg kjørte i bilen. Da hadde jeg stoppet og tatt den tiden jeg har krav på.
    Det er bedre for alle parter at man er litt fleksibel. Så lenge det går begge veier.
    Slackere og sløving får de heller sparke, eller la være å ansette de til å begynne med..

Det du skisserer er uten tvil noe som høres ut som et skrekkeksempel. Om jeg var den sjåføren hadde jeg spurt hun dama om hun ikke hadde noe viktigere å gjøre enn å kaste bort bedriftens penger ved å sitte hele dagen foran GPS-kartet.

Vi kjører egentlig et ganske så avslappet regelverk i vår bedtift. Det viktigeste er at kundene vår er fornøyd, det er alltid prioritet #1. Om de ansatte vil låne bilen i helgen for å dra på lastebiltreff, kjøre litt ekstra på en hviledag (slik som dere ville til Venezia) og lignende tilfeller er noe vi aldri har sagt nei til og kommer heller ikke til å gjøre det. Er det en ting jeg har innsett, så er det verdien av å ha fornøyde ansatte! Det reflekteres også i positive tilbakemeldinger fra kunder, som er lei sure og vanskelige sjåfører - noe vi heldigvis ikke har!

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine