+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 11

Tråd: Min første ansatt

Min første ansatt

Hei,
    jeg driver å tenker på å ansette en selger. Det blir min første ansatt.
    Det er kanskje et spm. som krever et langt svar, men hva er det jeg må
    gjøre?
    Hvor skal jeg melde fra og lignende. Og hva må jeg tenke på senere med tanke på arbeidsgiveravgift og lignende?

Hvis det ikke er snakk om så mye i lønn, er det da bedre å overføre penger til han og så melder han selv fra til myndighetene via selvangivelsen?
    Eventuelt at han er vikar eller lignende?

Jeg driver et ENK bare så det er sagt.

Takker for svar
    Sist endret av Stein Ove Helset; 17-07-2010 kl 21:25
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

Ansatte skal vel fremdeles meldes inn til arbeidstagerregisteret, så skal han forsikres og du skal selvfølgelig betale inn både skatt og arb.avg.

Skal du leie inn en selger, må jo selgeren selv sørge for å ha alle formelle forhold i orden. Uansett bør det skrives en kontrakt som regulerer forholdet mellom ditt enkeltpersonforetak og den ansatte/innleide.
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

Okei, takker for svar.
    Har lest en del på bedin.no og begynner å bli litt klokere
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

Junior Member Northern_Andreas is on a distinguished road
    Ble medlem
    Aug 2010

Det er et stort skritt å gå fra 1 til 2 ansatte, og det er viktig å finne rett person. Det er spennende å høre hvilke erfaringer du gjør underveis, man lærer mye av å prøve og feile på egenhånd - uten nødvendigvis å la andre utføre jobben (og ta godt betalt) du kanskje kunne gjort selv?!

Lykke til og del gjerne dine erfaringer her på forumet

mvh
    Andreas

Sitat Opprinnelig skrevet av Northern_Andreas Vis post
    Det er et stort skritt å gå fra 1 til 2 ansatte, og det er viktig å finne rett person. Det er spennende å høre hvilke erfaringer du gjør underveis, man lærer mye av å prøve og feile på egenhånd - uten nødvendigvis å la andre utføre jobben (og ta godt betalt) du kanskje kunne gjort selv?!

Lykke til og del gjerne dine erfaringer her på forumet

mvh
    Andreas
    Hei,
    erfaringer kan jeg gjerne dele etterhvert. Men tror ikke det blir så spennende erfaringer egentlig. Saken er at det er en kompis og vi har begge fastjobb ved siden av.
    Han skal egentlig bare hjelpe meg med å få i gang noen salg. Men viss det går bra, så kan det jo hende det blir noe mer etterhvert

Skal oppdatere etterhvert med hva som skjer.

Junior Member Netbutikker is on a distinguished road
    Ble medlem
    Apr 2010

Et annet alternativ er kanskje å leie han inn som lselvstendig næringsdrivende som tar oppdrag for deg , så slipper du å ansette ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Netbutikker Vis post
    Et annet alternativ er kanskje å leie han inn som lselvstendig næringsdrivende som tar oppdrag for deg , så slipper du å ansette ?
    Ja men da må vel han starte et enk?
    Jeg trodde kanskje man kunne leie han inn, og så fører han opp det han tjener som ekstra på selvangivelsen bare.

Det stemmer, da man han starte et ENK. Jeg ser for meg at dette ikke er så attraktivt for mange selgere, da jobb-sikkerheten er veldig lav for begge parter. Salgsbransjen er jo en bransje hvor lønnen ofte er står på spill fra før av, så om du i tillegg har en bedrift som fra før ikke har erfaring med salg og selgere kan det fort bli veldig vanskelig å få tak i en GOD selger, noe jeg vil påstå det er kritisk at den første selgeren er.

Har du vurdert å bruke noen kroner på en ekstern konsulent til å hjelpe deg i gang med et salgsprogram? De kan jo bistå med headhunting, provisjonsplaner, prising av produkter, salgsmaterielle, kvalifisering av salgs-team o.l.

Okei, det var det jeg trodde.
    Nei, har egentlig ikke det. Det høres kanskje litt dumt ut, men siden dette for tiden bare er et lite hobbyprosjekt har jeg ikke tenkt å bruke noe særlig med penger på det.
    Og det regner jeg med det vil koste å sette i gang noe sånt

Junior Member Andre is on a distinguished road
    Ble medlem
    Aug 2010

Man må satse penger for å tjene penger vet du! Så om det er et hobbyprosjekt bør du vel enten beholde det som et hobbyprosjekt eller finne en forretningsstrategi som fungerer og implementere som et helvete

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine