-
Frilanser
Planen min er å vente til i begynnelsen av 2011 og se hva som skjer med svensken. Da er jeg 100% tilbake fra Australia og klar til å ta i et tak på det norske markedet. Da har hun også hatt 2 år på seg siden hun egentlig allerede skulle solgt produktene på det norske markedet. Om hun ikke har klart det innen da bør det nok være en smal sak å få til en distribusjonsavtale.
-
Junior Member
Jeg har flere agenturer og opplever at det er store forskjeller fra marked til marked, og produktgruppe til produktgruppe.
Som nevnt tidligere; Norge er et lite land og noen vil være fornøyd bare fordi du tilbyr deg å distribuere i Norge. Dette er de samme som ikke kommer til å satse penger på deg og Norge, ihvertfall ikke før du beviser at det er muligheter for et visst volum, og vil meste sannsynlig behandle deg som en vanlig forhandler. En klesprodusent/merke vil naturligvis være best tjent med å ha en agent i Norge som allerede har mange andre agenturer og et stort nettverk både av selgere og forhandlere. Hvis Norge som marked ikke er påtenkt enda vil selvfølgelig muligheten for å komme inn være bedre.
-
Junior Member
Man kan komme med argumentet at 80% av nordmenn mellom 16 og 38 elns gjør 80% av handlingen på nett elns. Mye er det ivertfall (gidder ikke google så tidlig på morgenen). Så man trenger bare en nettbutikk, og en avtale med andre nettbutikker (som enkelt ordnes, siden begge kan bruke samme lager, hvis salget ble gjort på det andre nettstedet får de ta sin prosent i markup på pris i betaling men hoved-butikken er den som tar hånd om ordenen, sender den og får sin egen profitt fra salget + mark-up'en som går til den andre nettbutikken for "reklamen" så å si (er ikke verdens undergang om man må betale 1-2% av prisen kunden kjøper det for til et annet firma i ren profitt, som gjorde at du fikk din % av salget i profitt ekstra siden kunden ikke ville kjøpt det produktet om produktet ikke var på nettsiden kunden var på)).
Så bottom-line er at Norge er et litt viktig marked, og produsentene bryr seg bare om fortjeneste/risiko, så om den norske distributøren fikser en god kontrakt som er trygg for begge (eller blir enig i den trygge kontrakten produsent har, hvis den er trygg), tviler jeg produsent har noe i mot flere distributører som overlapper litt eller som er fra "små" markeder som Norge, fordi profitt er profitt, salg er salg.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere innleggene dine
Forumregler