+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 13

Tråd: Erfaringer med å forhandle til seg en grossistavtale

Erfaringer med å forhandle til seg en grossistavtale

Hei,

Er det noen her som har erfaringer med det å forhandle til seg en grossistavtale for sitt eget geografiske område? For min del er det snakk om et foreløbig ukjent klessmerke hvor designere og produsert er basert i Colombia. Kunne gjerne tenke meg rettighetene på å forhandle dette i Norge, men siden dette er mitt første forsøk på å forhandle til meg en grossistavtale kunne jeg gjerne tenke meg å høre fra de mer erfarne først om hvordan jeg bør gå fram, hva de vil forvente av meg og hva jeg bør tilby for å gjøre meg selv mer attraktiv.

Hvem er ansvarlig for kontrakter i et slikt tilfelle? Om det er meg, er det noen som har noen gode maler jeg kan basere meg på?

Først av alt er det vel en agentavtale du bør forhandle frem.

De vil garantert spørre etter erfaring - om du allerede har et etablert nettverk, og om din økonomiske evne.

Jeg ville gjort litt research på hvordan de driver i dag og forsøkt å se om det var mulig å speile dette i Norge. Videre ville jeg skaffet meg god oversikt over markedet i Norge før jeg tok kontakt med dem, slik at jeg kunne vise at jeg hadde god kontroll på markedet.

Junior Member ronnyhugo is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Jeg fikk distribusjons-avtale fordi jeg var først i Norge (enda jeg er 19, noe de ikke visste om, men jeg har ikke skuffet de), først slår best vær eneste gang. Så det hele handler bare om å ikke fortelle masse unødvendige fakta, de vil ha størst mulig marked å selge til, du har 4,6 millioner rike nordmenn, så er du først er de sikkert fornøyde pga bare det.

Hei og velkommen til forumet ronnyhugo,

Det varierer jo selvfølgelig på størrelsen på merkevaren. Du er forhandler av energiprodukter? Kan du fortelle litt om hvordan du gikk fram for å få inn avtalen, hvordan du tok første-kontakt osv?

Ble medlem
    Mar 2010

Bare sendte de en e-post, startet med hvor stilig & bra osv produktet deres var (enkel psykologi, start med noe de ser som noe positivt)(det er en helt ny form for sol-energi som blåser vind og bølgekraft og vanlig sol-kraft ut av vannet og ørkenen, som koster mange mange ganger mindre enn vanlig sol-energi, så det var ikke vanskelig).
    Så spurte jeg om de hadde en distributør i Norge, de ga meg kontrakten og sa noe som (husker ikke ordrett): "no, we dont, you're very welcome to become our distributor in Norway, and we're very happy to hear that there is interest in Norway aswell".
    Og voilà, jeg var distributør med norges-monopol på verdens beste fornybare rene energi-teknologi (er det enda, og om andre hopper på distributør-toget så har jeg enda førsterett på produktene så lenge jeg har kunder for produktene de kan sende til Norge).

I dette tilfellet var det viktig at jeg fikk distributør-avtalen, da det bare var èn slik mulighet (I'd rather be lucky than good every time), men på andre områder er det veldig mange produsenter, så om du ikke får avtale av èn så er det bestandig andre igjen (for å spare tid burde du lage en standard e-post å sende de (en for en så de ikke ser alle de andre mottakerne)).

Forresten så har du noe du kan spille litt på siden man er norsk. Nordmenn er sett på som tilbaketrukne, organiserte, veldig .... politisk korrekte og miljøvennlige. Så spill _litt_ på de egenskapene så er du den de forventer, ellers så tenker de for mye på saken (om du kommer inn på banken å dem sir "vi gir ut gratis kontanter idag!" eller noe like uvanlig så ville du vært veldig skeptisk ikkesant ^^, ).

Høres bra ut, du var heldig som kom over et bra produkt som var på jakt etter nye distributører, og ikke allerede hadde noen i Norge. Har du bare rettighetene til Norge eller hele skandinavia? En ting jeg ser mange grossister ordne seg er rettighetene på hele skandinavia, enda de har NULL forretninger eller avtaler gående i noen land utenfor sine egne. Dette er fryktelig irriterende.

Regner med dere ordnet det formelle med kontrakter. Hvem skrev disse kontraktene?

Ble medlem
    Mar 2010

Jeg har i dag en avtale som dekker hele Norge, men har en avtale liggende klar for avsending som dekker Sverige, Danmark og Finnland ^^, (Men fokuserer mest på det Norske markedet, og vurderer enda om jeg trenger sverige osv)

De skrev den første versjonen (Draft), så rettet jeg på den ettersom hvordan jeg vil ha kontrakten, så var vi enige og underskrev den.

Mye av grunnen til at det lages skandinaviske avtaler er vel for at det skal bli god nok butikk i det for begge parter. Norge er ekstremt lite land, og mange utenlandske leverandører ser ikke lønnsomheten i å behandle lille Norge som ett lønnsomt marked! Norge er jo tross alt mindre enn mange byer rundt om i verden :-)

Selvfølgelig, men som jeg sa - majoriteten av de små grossistene som får avtaler med små leverandører, klarer aldri få til noe særlig distribusjonsnettverk utenfor sitt eget land. Prøvde å forhandle til meg avtale med en merkevare basert i Colombia nå når jeg var hjemme i Januar, men de hadde allerede en dame i Sverige som hadde rettighetene på Skandinavia. Hun hadde "store planer" for Norge, men ingenting har skjedd enda (selv om hennes lille inntog i Norge skulle være for over 1 år siden). Hun ville at jeg skulle gjøre en avtale med henne og styre Norge for henne, men neimen heller om jeg vil ha en svenske som sitter å suger av profitmarginen min!

Ble medlem
    Mar 2010

Du kan få veldig gode avtaler med den dama, hun får ikke utnyttet Norge som marked i det hele tatt om hun ikke har noen å styre den delen, så du kan godt ende opp med alt for mye av kaka (95%+). Det burde hun også være glad for, ettersom det er 5% hun får uten å jobbe. Du kan også sette et tak på hva hun får, feks alt over 25 tusen per kvartal blir ditt uansett prosentandelen hun får på de første 25 tusen.

Det er også en god idè å sjekke med produsenten om hun har gjort noe særlig i Norge, fordi jeg tror det skal være ulovlig å sette i kontrakten at det bare kan være èn distributør (men de kan gi den første distributøren førsterett på produktene så lenge de har kunder), så om du gir et bedre tilbud (klarer å selge i Norge) så får du enkelt en egen avtale (btw, om noe i kontrakten innebærer å bryte loven, er kontrakten ugyldig automatisk, så det kan også være en ting å sjekke om det ikke tar noe særlig tid (om hennes kontrakt er ugyldig å du konfronterer produsenten med den informasjonen får du fort en egen distribusjons-avtale om de ikke vil fortsette å gi produktene til svensken)).

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine