Noen som vet hvor mye det koster å ha visa som betalingsmåte på nettbutikken sin?
Du har gode svar og en del erfaring Kenneth, det skal du ha!
Ja det beste er nok å begynne med et eller to produlkt. Selge f.eks på nett auksjon. Og dersom det går bra kan en lage nettbutikk.
Det hele må veies opp, hvorfor lage nettbutikk dersom en selger bra på nettauksjon. For å få kunder i nettbutikken må en anonsere, kan være det blir dyrere enn å lage anonser på nettauksjon.
Fordelen med nettbutikk må være at da kan en ha visakort betaling, som flere foretrekker. Senere så kan jo rykte gå, slikt at kunder kommer automatisk til butikken. Tror ikke det er smart å slutte å anonsere om en har godt rykte på en.
Noen som vet hvor mye det koster å ha visa som betalingsmåte på nettbutikken sin?
Hei her er det jo litt å ta tak i.
For å svare trådstarter: Dette kommer jo mye ann på hva slags produkter det er snakk om (størrelse, vekt etc) og hvor mye av det du kommer til å selge og til slutt hvor du skal sende det fra.
Hvis vi snakker om ting som kan sendes med posten ville jeg vel ha sjekket ut bring.no. De kan sende det meste til de fleste. De kan til og med komme hjem til deg/bedriften/lageret og hente varene hvis det skulle være behov for det. Snakker vi om store ting er vel kanskje tollpost svaret.
Jeg og partneren min er begge i 100% stillinger og har kjøpt opp en nettbutikk. For oss er det ingen problem å kombinere jobb og nettbutikk. Men som sagt, dette kommer jo veldig ann på hvor mye man selger og arbeid man er villig til å legge inn i butikken. Her var jo mye allerede gjort når vi tok over så for oss var det enkelt. I dag er det jo ingen hokus pokus å åpne en nettbutikk, men det er mye man må tenke på når man skal starte opp en nettbutikk. Jeg vil si det første året krever mye av en, når man skal starte en nettbutikk, og mange av løsningene man velger kommer ann på hva slags kunnskap og interesser man har når det kommer til koding/webdesign. Utforming og behov kommer jo også mye ann på hva man skal selge og hvor unikt produktene/tjenestene er. Jeg skal prøve å ramse opp en del ting jeg tror er viktig å tenke/ha tenkt på når det kommer til det å starte en nettbutikk i neste post
Mange som har en butikk, åpner også for nettbutikk. De vet hvor mye tid det kan ta å starte opp, de vet hvordan man skal markedsføre seg og viktigst av alt hvor mye det hele kan komme å koste. Vi har eksempler på folk som har tjent utrolig mye på nettbutikk og vi har alle sammen hørt om nettbutikker som går konkurs etter 1 år. Mye handler om hvilken produkter man gjerne vil selge, om det er marked for dine produkter, prisen du tar for produktet, nettbutikkens utseende og om den appelerer til dine kommende kunder, lett og ryddig nettbutikk og hvilken måte du velger å markedsføre din nettbutikk.
Nettbutikk løsning som hjelper deg
Starte nettbutikk
Her er noen punkter man bør tenke igjennom både før og mens man skal starte en nettbutikk fra bunnen av (i tilfeldig rekkefølge):
* Produkt/tjeneste:
Hva skal man selge? (er varen(e) unikt? Er det mange som selger varen(e)? Er markedet mettet? Sjekk rundt på nettet for å se hvor mange som selger samme/lignende produkter.
Hvem skal utføre tjenesten? (meg selv eller trengs det andre)?
Til hvem skal varene selges? (Alder/kjønn? Hvis varen(e)/tjenesten(e) skal selges til de over 60 ville jeg vil kanskje revurdere det med å starte nettbutikk)
Hvor skal varen(e)/tjenesten(e) selges? (I Norge, deler eller hele verden? MVA, import/eksport, språk, ellers andre lover og regler i Norge og/eller i de land varene skal sendes til)
* Når varen(e)/tjenesten(e) er i boks:
Lager? (Hjemme, egne lokaler, drop shipping? Hvis jeg nå ikke har egne lokaler hvordan og hvor skaffes dette)
Hvordan skaffe varen(e)? (Hjemmelaget, leverandør, spesiallaget og i så fall hvor og hvem kan produsere dette for meg og i hvilke kvanta?)
Lover og regler rundt kjøp, salg og/eller tilvirkning av den/de varen(e)/tjenesten(e) du har tenkt å selge.
* Domene/Hosting:
Hva skal domenet/butikken hete?
Hva slags domene? (Skal du selge varer/tjenester i Norge anbefaler jeg et .no domene. Resten av verden anbefaler jeg et .com domene som minimum)
Flere domener?
Er domenet ledig? Kan det kjøpes? (anbefaler domeneshop.no hvor man kan sjekke om et domene er ledig, eventuelt hvem som eier det)
Domene og hosting (webhotell) fra samme plass eller forskjellige plasser? (Tenk hva som passer best for deg når det kommer til kvalitet, support og muligheter for deg)
Egen hosting? Har du kunnskapen som trengs? Har du utstyret? Eventuelt hva koster det å skaffe?
*Selskap
For å kunne eie et .no domene (og for å selge varer i Norge) må man ha et selskap (organisasjonsnummer) og være registrert i brønnøysundregisteret.
Hva slags selskapsform?
Lover og regler forbundet med selskapsformen?
*Webside:
Tenk nøye igjennom hva du trenger. Vær realistisk. Tenk også på utvidelses-/forandringspotensiale for fremtiden.
Lage selv? (Har du nok kunnskap og interesse for å lage selv?)
Gratisløsninger? (Som OSCommerse og Magento for å nevne et par. Har du nok interesse til å sette deg inn i hvordan tingene fungerer og hvordan du implementerer/forandrer ting hvis du ikke allerede kan dette?)
Halvferdige/klare løsninger? (Kan blant annet nevne mystore.no for dette)
Spesiallagede/tillagede? Få noen til å sette opp og designe websiden for deg. Dette kan koste deg alt i fra noen tusenlapper til veldig mange tusenlapper etter hva du er ute etter og fra hvem.
Tenk design og brukervennlighet.
*Betalingsløsninger:
Hvordan skal du ta betalt?
Kort? (Da vil jeg enten anbefale DIBS.no, Betalingsterminal.no og/eller PayPal. Husk med de to første trenger du en bankinnløser. Alle disse har forskjellige muligheter etter hva du trenger og koster deretter.)(Husk kredittkjøpsloven og ellers andre lover og regler)
Tilby faktura? (Gjøre dette selv, løsning i websiden eller igjennom en tredjepart (klarna.no))
Tilby delbetaling? (kan anbefale klarna.no for dette)
Andre betalingsløsninger?
*Pakking
Hvordan skal varen(e) sendes og hva kreves av pakking for sending?
Trenger du emballasje? (Noen bra sider ble nevnt i en annen tråd her på forumet ellers kan man få på posten, staples etc)
Trenger du spesialemballasje?
Tar det lang tid å pakke hver pakke?
Tror du at det blir mange forsendelser hver dag? Forskjell på om vi snakker om en pakke annenhver dag eller 40 om dagen. Tid og kostnader.
Krever din logistikkpartner spesielle krav til pakking av de varen(e) du skal sende?
Spesielle internasjonale krav til pakking av varen(e)?
*Logistikk
Skal du sende varen(e) innenlands, norden eller rundt om i verden?
Posten.no/Bring.no (mange gode løsninger for nettbutikker.)(Norge)
Tollpost.no (Norge)
UPC (Verden)
TNT (Verden)
JetPak (Norden)
Andre budservice
Forsikring? Registrert? Tid og kostnader?
* Retur?
Hva gjør man med varer kjøper ikke vil ha?
Hva gjør man med garanti?
Hva gjør man ved reklemasjon?
Hva gjør man med reperasjoner? Kan man reparere? Hvor?
Lover og regler rundt dette.
* Markedsføring/Search Engine Optimalisation (SEO):
For å få folks oppmerksomhet rundt websiden din og produktene/tjenestene dine krever det en viss form for markedsføring og SEO-bygging. Dette er tidkrevende og mye arbeid det første året vil gå til dette.. SEO er for de som ikke vet det, kort fortalt metoder for å score høyere på rankingen til søkemotorer og da spesielt google. Jo høyere plassering en har jo større sjanse for at noen klikker på deg.
Markedsføring er veldig avhenging av hva du tilbyr og til hvem du tilbyr det til (alder/kjønn/lokasjon) og hvordan du best når de du vil skal se/kjøpe produktene dine. Kort sagt må man bruke tid, energi og penger for å få inn penger og ikke minst for å vise hvem du er, hvor du er og hva du har å tilby. SEO og markedsføring er digre kapitler i seg selv og vil anbefale folk om å lese seg opp på dette selv på nettet eller å spørre spesifikke spørsmål her eller på andre fora.
Hvem/Hva/Hvor?
Kun på nett? Aviser/magasiner? Flyers?
Gjøre selv eller få andre til å gjøre det for en? (koster jo selvfølgelig)
Kan man lage annonsemateriale selv eller må man få hjelp?
Hvor mye kan man bruke på markedsføring i mnd? Termin? År?
Lover og regler for markedsføring av produktene dine?
ETC
Håper dette gir en liten pekepinn på hva man bør tenke på og ha klart for seg når man skal starte opp en nettbutikk. Listen er på ingen måte utfyllende, men bør sette tankene i sving. Generelt sett tar ting alltid lengre tid enn det man tror så forbred godt og ikke forvent å starte butikken i morgen hvis du har ideen i dag. Ting koster alltids mer enn det man tror og tenker seg. Ha det i bakhodet. Og ikke forvent å kunne leve av butikken med det første. Det var mine råd. Håper de var til hjelp.
MvH
Tom