+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 15

Tråd: Hvor viktig er julebord for de ansatte?

Hvor viktig er julebord for de ansatte?

Hei,

Er det noen seriøse undersøkelser som har gjort rundt spørsmålet om hvor viktig julebord er for de ansatte? Ser at under og etter finanskrisen er det flere store selskaper som droppet en årelang tradisjon med julebord (eventuelt at de ansatte måtte arrangere på eget initativ på helt eller delevis egen regning). Hva slags signaler sender dette ut til de ansatte?

Kan det veies opp med en noe billigere sommerfest, som man kanskje kan håpe på å utføre ute til en langt billigere pris? I mange tilfeller vil det kanskje nesten være billigere å fly hele laget til Praha og ha julebord der for en helg (kjenner en sjef som gjorde dette med sine ansatte i 2009 - praha for 2 dager, billigere enn å booke på alle stedene han vurderte i Norge).

Hva er deres tanker om dette?

Hvis vi ser isolert på Norge så er julebord og sommerfester ganske innarbeidede sosiale arrangement i norske bedrifter som mange ansatte setter høyt. Derfor tror jeg det vil være ganske avgjørende for en del ansatte når de vurderer ansettelse i to forskjellige bedrifter opp mot hverandre.
    Vi er ganske uformelle og blander jobb/privat mer enn man kanskje gjør i en del andre land, hvor man drar hjem til sin familie og private venner kontra å sosialisere med arbeidskollegaer.

Årlige tilstelninger i bedriftene er en fin måte å skape trivsel og samhold på, og jeg tror det vil være et stort tap for enkelte bedrifter om de kutter ut dette!
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Du må også ta de negative sidene ved julebord/sos. sammenkomster med i beregningen. For eksempel:

1. Alkohol. Nordmenn har et svært usunt forhold til alkohol, og dette kommer til fullt uttrykk i julebordssesongen. Det finnes tallrike eksempler på at arbeidskamerater har sloss, fulle sjefer som vil utnytte de unge sekretærene, ansatte som blir sentimentale og forteller alle at de pleier å gå rundt i bleier hjemme, osv osv. Skal man derfor servere alkohol (som jo også er dyrt for bedriften) er det anbefalt at hver ansatt kun får et glass vin til maten. På en fest jobben betaler må de ansatte forvente at de skal oppføre seg profesjonelt og representere bedriften på en god måte. Et rent fylleselskap er med på å skape et bilde av en uproff bedrift med useriøse ansatte.

2. En del ansatte liker ganske enkelt ikke selskaper. Det høres kanskje litt rart ut, men når du tar en jobb som regnskapsmedarbeider så inngår det jo mange arbeidsoppgaver. Å danse fugledansen med den bleikfeite sjefen på 55 år blir neppe ansett som en sentral arbeidsoppgave. Det finnes mange eksempler på at ansatte gruer seg til sos. arrangementer i regi av jobben, nettopp fordi det nærmest blir ansett som skulk å ikke møte opp.

Jeg er imponert over at du, peterandrej, klarer å få dette til å bli en sak om alkoholpolitikk! Men, det er vel heller ikke annet å forvente av en som ser på alkohol som djevelens verk!

For å veie opp kan jeg da nevne at mange får et tetter bånd mellom de forskjellige avdelinger og mellom leder/ansatt på slike sammenstelninger. Fordi man kommer ned på "samme nivå" og viser seg å faktisk være en ganske ok person etter en øl eller to.
    At man blir sett på useriøs fordi man blir litt full er vel kanskje å dra det litt langt...
    Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!

Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av BjornKenneth Vis post
    For å veie opp kan jeg da nevne at mange får et tetter bånd mellom de forskjellige avdelinger og mellom leder/ansatt på slike sammenstelninger. Fordi man kommer ned på "samme nivå" og viser seg å faktisk være en ganske ok person etter en øl eller to.
    Dette er jo den klassiske argumentasjonen for å drikke alkohol. Nytelse/smak har ingenting med saken å gjøre. Alt handler om å drikke nok til å at man tør være seg "selv". At ansatte snakker "mer" etter å ha drukket betydelige mengder alkohol anser jeg ikke som noe positivt.

Sitat Opprinnelig skrevet av BjornKenneth Vis post
    At man blir sett på useriøs fordi man blir litt full er vel kanskje å dra det litt langt...
    Kommer sikkert litt an på arbeidsgiver og bransje. Men hadde du vært ansatt hos meg, og vi dro på en bedriftsreise til Praha, og du dro ut på byen og drakk deg sørpe full, så hadde du antagelig fått sparken etter at vi kom hjem. Jeg vet ikke med deg, men jeg tror flere enn meg ville blitt ytterst skeptisk til å handle tjenester hos en bedrift som virkelig "slo ut håret" på julebordet.

Det er iallefall ingen tvil om at det er delte meninger når det kommer til julebord. Noen ser fram til å drikke seg sørpa full, andre vil helst unngå alkoholen. De unge vil ikke omgåes de eldre i bedriften og de eldre vil ikke omgås drittungene på fest. Andre mener det er nødvendig som en bonus for et år med arbeid.

Hvordan kan man best mulig tilfredsstille alle? Vil det variere mye fra bedrift til bedrift også?

Ble medlem
    Feb 2010

For å svare på det spørsmålet du begynte tråden med, om julebord faktisk er så dritviktig for de ansatte at de liksom ikke blir å jobbe noe som helst hvis bedriften ikke legger til rette for eller betaler for kalaset, så er svaret definitivt "nei".

Sagt på en annen måte: Vil du virkelig HA ansatte som setter jullebordet på topp-ti-listen over "viktige ting jeg ser etter hos en potensiell arbeidsgiver"?

Det er forsåvidt det jeg prøver å finne ut av - hvor høyt prioritert er julebordet?

Jeg har aldri hørt folk ha det som en prioritert når de søker etter jobb, men jeg har gjennom sommerjobber som ungdom hørt mye snakk om både forventninger og viktigheten rundt julebord (eller sommerfest) på lager med "gutta".

Så derfor lurer jeg på hvor viktig det er med en årlig sosial event, gjerne julebord, for de ansatte.

Junior Member Tonny is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jun 2010

Disse festen er viktige de, folk setter pris på dem, men det er ikke alle som gidder å vasse rundt i en gjeng med drita fulle kollegaer. Kunne vært en ide å ha noe for de som ikke gidder det også, la folk velge mellom julebord og en aller annen opplevelsestur f.eks.

Junior Member Tormod is on a distinguished road
    Ble medlem
    Aug 2010

Jeg mener det er utrolig smålig av bedrifter som ikke spanderer et skikkelig julebord på sine ansatte. Ikke noe særlig når inntrykket etter julebordet var hvor få bonger man fikk etc.
    Jeg mener bedrifter bør ta den lille kostnaden med åpen bar etc. en dag i året. Da føler de ansatte seg satt pris på, og gjør innsats deretter..

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine