+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Hvordan ta nærmest kontinuerlig backup av filer på pcen?

Junior Member nettbiz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Hvordan ta nærmest kontinuerlig backup av filer på pcen?

Hva vil dere anbefale for å ta kontinuerlig backup av det aller mest på pcen, så automatisk som overhode mulig?

Har noen eksterne hardisker som jeg vil skal overvåke alle pc`ens filer og ta backup av filer som endrer seg eller nye filer som kommer til, hvordan ville du få til dette?

Hvordan er din backup situasjon?

mange takk for noen råd og tips om dette!

Personlig ser jeg ikke vitsen med å ta backup av hele maskinen, holder med noen mapper for min del.

Her er hva jeg bruker og anbefaler:
    - https://www.dropbox.com/ (knallenkel i bruk)
    - http://mozy.com/ - Litt flere funksjoner, fungerer også ganske så bra.

Junior Member nettbiz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

takker. Ja, riktig, er nok ikke nødvendig å ta backup av ALT på maksinen. Skal sjekke ut dette nærmere.

Hei,

Jeg vil gi noen tips her selv om det er noen uker siden dette innlegget.

Når man driver firma(edit: og oppbevarer viktige data) er man faktisk pålagt å ha backup, samt å dokumenter rutiner for dette. Man skal også dokumentere rutiner for hvordan man skal få data tilbake.

Det finnes flere tilbydere av Online Backup i Norge. Jeg representerer Telsys, og du kan lese mer om backuptjenesten vår her.. Har akkurat lagt ut en ny film som jeg laget i helgen, så sjekk ut den også

Det finnes også andre som leverer Online Backup i Norge, som Online Backupcompany, Nordic Backup, og Mamut.

Fordelen med å benytte en Norsk leverandør er at du også kan få support på norsk (telefon også), samt at alle data også blir oppbevart i Norge. Dette er for noen veldig viktig, og spesielt viktig om du skal gjennopprette større datamengder.

Driver du ett lite selskap og skal ta bare litt backup så vil feks. Mozy og dropbox fungere fint.
    Sist endret av Eirik Leirgulen; 07-06-2010 kl 17:40

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirik Leirgulen Vis post
    Når man driver firma er man faktisk pålagt å ha backup, samt å dokumenterer rutinger for dette. Man skal også dokumentere rutiner for hvordan man skal få data tilbake.
    Pålagt å ta backup? Har det rablet for deg??

Sitat Opprinnelig skrevet av peterandrej Vis post
    Pålagt å ta backup? Har det rablet for deg??
    Hei, Ja det har nok rablet for meg ja...

Dersom man driver en bedrift er man pålagt en rekke plikter. Man skal blandt annet sørge for "forsvarlig drift" av selskapet. Har man viktige data i selskapet og ikke tar backup av dette kan man ikke se at forsvarlig drfit opprettholdes. Revisor skal be om dokumentasjon om dette ved revidering av bedriften. Dersom selskapet ikke har data som er kritiske for videre drift trenger man selvfølgelig ikke backup.

Si du låner 2.mill i banken og driver ett AS. Dere får/har noen tusen kunder dere fakturerer og alle dataene ligger i ett CRM system. En dag går denne serveren der CRM systemet istykker og alle data blir tapt. Dere har ingen backup og går etterpå konkurs som en direkte følge av dette. Jeg er rimelig sikker på at banken i ettertid vil kreve pengene sine tilbake fra styret og eiere i bedriften siden backup ikke kjørt. Også kunder som opplever tap av fortjeneste vil kunne saksøke styre/eiere om dette har direkte følge for dem. Derfor mener jeg at alle som benytter data har "plikt" til å ta regelmessig backup av alle kritiske data.

Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirik Leirgulen Vis post
    Hei, Ja det har nok rablet for meg ja...
    Ja, ut ifra din bombastiske påstand om at man er pålagt å ta backup bare man har en bedrift, så kan vi ikke konkludere med noe annet enn at det må ha rablet for deg.

Det er krav til å oppbevare bilag, fakturaer, dokumenter, osv på en forsvarlig måte når man driver firma, det er helt sant. Men med din påstand legger du jo inn et viktig premiss som må oppfylles,
    nemlig at man faktisk BÅDE har et CRM-system, oppbevarer bilag selv og driver i en bransje der det er helt avgjørende for driften av selskapet at man ikke mister kritisk data.

Men herregud da, mann. Dette gjelder jo LANGT fra alle bedrifter. Jeg vil til og med hevde at dette kun gjelder enkelte bransjer.

Sitat Opprinnelig skrevet av peterandrej Vis post
    Men herregud da, mann. Dette gjelder jo LANGT fra alle bedrifter. Jeg vil til og med hevde at dette kun gjelder enkelte bransjer.
    Det jeg mener er at alle bedrifter som oppbevarer data som er viktige for videre drift i ett selskap har ansvar for at det finnes gode rutiner for backup av disse. Har man en bedrift som ikke har viktige data så har man jo ikke noe behov for dette. Jeg vil bare påpeke at mange som sitter som eier eller i styreroller i bedrifter ofte ikke er klar over hvor viktig dette er, og hvilke konsekvenser dette kan få dersom man ikke har dokumentert rutiner for dette.

Jeg skrev også i innlegget: Dersom selskapet ikke har data som er kritiske for videre drift trenger man selvfølgelig ikke backup. Første innlegg var selvfølgelig feil, det finnes sikkert noen firma uten viktige data.
    Sist endret av Eirik Leirgulen; 07-06-2010 kl 17:53 Begrunnelse: presisering

La oss konkludere med dette: Backup er sabla viktig!

(Noe de fleste vil være pinlig enig i etter å ha opplevd konsekvensene av å ikke ha det).

Ble medlem
    Feb 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Kenneth Dreyer Vis post
    La oss konkludere med dette: Backup er sabla viktig!

(Noe de fleste vil være pinlig enig i etter å ha opplevd konsekvensene av å ikke ha det).
    Kan fortelle en historie jeg leste i PC World for mange år siden.

En journalist gjorde en artikkel der han testet 10 backupløsninger m/tilhørende eksterne harddisker. Han jobbet med denne testen i fire uker, men samme dag som artikkelen skulle leveres krasjet PCen og harddisken gikk til helv***. Problemet var at han ikke hadde brydd seg med å ta backup av innholdet på PCen til tross for at han på det tidspunktet altså hadde intet mindre enn 10 backupløsninger lagt inn på maskinen.

:-)

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine