-
Frilanser
Hvordan lagrer og organiserer din bedrift kunnskap?
Hei,
Noe av det viktigeste en bedrift har, spesielt bedrifter som tilbyr tjenester innen konsulentarbeid, rådgiving, markedsføring o.s.v, så er det kunnskapen bedriftens arbeidere bestitter noe av det viktigeste man har. Hvordan holder man best mulig kontroll og oversikt på kunnskapene?
Den mest brukte metoden jeg har sett er en veldig dårlig en. Rett og slett bare en samling av arkiver og filer i en rekke mapper.
Dilemmaer rundt kunnskapen en bedrift sitter på er når nye medlemmer inn - hvordan kan de enkelst tilegne seg denne kunnskapen? Andre problemer er når en ansatt slutter i jobben - forsvinner da kunnskapene til denne personen fra bedriften?
Jeg er på jakt etter gode måter å løse dette på. En metode jeg selv vurderer er å opprette et eget wikipedia område som ligger på et passordbeskyttet område på webserveren eller i et intranett, hvor bedriftens medlemmer publiserer sine kunnskaper. En person i bedriften vil ha ansvar for å holde orden på wikien og pushe på oppdateringer.
Er det noen bedre løsninger og ideer der ute?
-
Junior Member
Hei.
Nok engang vil jeg anbefale HansaWorld (de ha fått mange priser også), I HansaWorld har man konferanser, hvor man kan legge inn felleskunnskap, tilgejngelig for alle. Info som legges inn, kan i samme operasjon sendes som mail til øvrige medlemmer av konferansen automatisk, og itl øvrige man mener trenger vite om det.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere innleggene dine
Forumregler