+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Lønn til selger

Lønn til selger

Hei,

Hva slags lønnstruktur vil være en god en å gi til selgere? Vil gjerne høre erfaringer fra forskjellige bransjer. Jeg ser både fordeler og ulemper med de mange forskjellige strukturene man hører om dagen, så jeg tenkte det var på tide med en åpen diskusjon.

Jeg synes uansett det bør være en fast grunnlønn på plass, da jeg ikke er noe fan av en 100% provisjonsbasert lønn. Hva bør denne være? Og provisjonsdelen av lønna, bør den være 100% basert på selgers egen ytelse? Eller bør kanskje prosentandelen for selgeren selv være enda lavere og heller ha en pott på hele selger-teamet, noe som kanskje kan motivere selgere til å hjelpe sine kollegaer med salg også.

Noe annet å tenke på - om man er et selskap som selger tjenester hvor fokuser er å danne langvarige kundeforhold - bør man kanskje fokusere på noe annet enn å bare lande flest mulig leads?

PS: Jeg vil helst ikke ha svar som "Det varierer på hva som selges, hvor mye erfaring selger har o.s.v". Legg heller verdi til diskusjonen ved å kom med noe konkret!

Member peterandrej is on a distinguished road
    Ble medlem
    Feb 2010

I vårt hjemmesideprosjekt (som omtalt annet sted på forumet) har vi knyttet til oss en ressursperson som selger oss inn mot provisjon. Han får ca 25% provisjon av salgssummen. Siden vi er en abonnementstjeneste har vi valgt å gi ham samme prosentsats så lenge kunden blir hos oss, så hvis han gjør et salg på 10.000 og kunden blir hos oss i 4 år, så blir det 2.500 kr x 4 år = 10.000 i provisjon.

Dette er ganske høy provisjon, og den gjenspeiles av at vi for det første ikke har en særlig tung forhandlingsposisjon (nystartet bedrift) og for det andre at denne ressurspersonen helt klart vil gi oss kunder verdt flere hundre tusen kroner på ganske kort sikt, noe som nesten vil være et være eller ikke være for oss i oppstartsårene.

En fordel med at han får provisjon også for påfølgende år gjør jo at råsalg ikke lønner seg særlig. Gjør han en bra salgsjobb der kunden skjønner hva han faktisk får, så er sjansen større for at kunden blir hos oss i mange år - og dermed tjener selgeren penger på å gjøre en best mulig jobb og ikke bare en kjappest mulig jobb.

Folk som jobber 100% provisjonsbasert står i alltid i fare for å kutte hjørner for å gjøre noen kjappe kroner. Lønn uten provisjon i det hele tatt kan gjøre selgeren mindre interessert, da han tjener null ekstra på å yte en ekstra innsats. Løsningen for mange kan derfor være en kombinasjon av provisjon og fastlønn. Min personlige favoritt er dog noe annerledes:

Gjennom å involvere selgeren i bedriften gjennom å gi ham bonuslønn gjennom eiendeler i bedriften, vil selgeren antagelig yte over tid, da han plutselig vil ha en personlig egeninteresse av at bedriften og eierne får mest mulig utbytte. Innen advokatyrket (iallfall i TV-seriene) er dette vanlig gjennom at spesielt flinke advokater blir medeiere/partnere i advokatfirmaet, og jeg er sikker på at bonusutbetalinger går mye på det samme innen finans, bl.a

Junior Member kahem is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jun 2010

Hei, har jobbet som selger mesteparten av tia mi. Må dog si at ren provisjon var det jeg likte best, bortsett fra de 2 første måntene når det er mye og sette seg inn i. Grunn lønn på 20k de to første månedene er det beste ( i mine øyne). Har også hatt en aen bra ordning der hvor jeg fikk grunnlønn på 20k. vis jeg nådde budsjett fikk jeg 5-10k og 18% på alt over det. Samt team bonus. 10% på samlet beløp over team budsjett. Når det er sakt, tilbyr de fleste B2B salgsjobbene en grunnlønn, og tror det er mange som liker og ha grunlønna

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine