Det er ikke lov å legge på fakturagebyr til privatkunder. Når det gjelder gebyrer til næringsdrivende, samt purregebyrer til private, så finnes det maksgrenser.
Fakturagebyr virker etter min mening i negativ retning. Det er rett og slett svært kundeuvennlig.
Et annet og viktigere poeng er evnen til å følge opp og få inn pengene. Med loven i hånd kan du legge gebyr på purring (som må være sendt minst 14 dager etter forfall på original faktura). Det bør være helt naturlig å legge på gebyr når du
1) Har lånt ut penger til kunden i x dager.
2) Må bruke ekstra tid på å minne kunden på å betale.
NB! Du kan sende så mange "gratispurringer" du vil, og for det gode kundeforholdets skyld kan det, noen dager etter forfallsdatoen, være smart å henvende seg til kunden og høre om han/hun har glemt eller forlagt fakturaen. Selv bruker jeg gjerne e-post til slike henvendelser, og som regel blir sakene løst i fred og fordragelighet. Det gir også mulighet for litt ekstra kundekontakt /-pleie.
Sist endret av Pål Stavrum; 08-12-2010 kl 12:21
Driver og er redaktør for nettmagasinet Miniforetak.no, og har også en blogg om de minste foretakene.
Det er ikke lov å legge på fakturagebyr til privatkunder. Når det gjelder gebyrer til næringsdrivende, samt purregebyrer til private, så finnes det maksgrenser.
Hvis du setter ut fakturering til regnskapsføre kan dette være en god måte å dekke inn denne kostanden på.
Jeg skriver i min blogg fra tid til annen. Ellers driver jeg norges største håndballmagasin på nett, i tillegg til mange andre prosjekter!