+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 10 av 14

Tråd: Bruk av fakturagebyr (administrasjonsgebyr)

Bruk av fakturagebyr (administrasjonsgebyr)

Hei,

Hva er deres oppfatninger og meninger om fakturagebyrer? Er det akseptabelt og hva er akseptable summer? Er det mer akseptabelt i en B2B setting enn B2C? Kunne gjerne tenke meg å høre litt eksempler fra andre erfaringer.

Har f.eks hørt at Tryg (TrygVesta) for eksempel legger på kr 350,- på den første fakturaen de sender ut til hver kunde, og kaller det "grunnpremie". Dette har de tjent mange titalls millioner på som går rett på bunnlinja. Kraftselskapet Los er et annet eksempel, og har noe de kaller "fakturering, diverse" som koster den nette sum av kr 75 pr faktura (Kilde).

For en stor bedrift som sender ut mange fakturaer kan jo dette være en fin måte å øke marginene på, om det ikke skremmer bort kundene (kanskje det stimulerer kunden til å handle mer per transaksjon?). For de som tenker på miljøet går det jo ann å legge til gebyrer på post-faktura, mens epost-faktura er gratis.

Junior Member Tonny is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jun 2010

Den dagen jeg sender ut tusen fakturaer i mnd skal jeg ta gebyr. Gidder ikke å bry kunden med det når det bare blir smårusk igjen. Det trygvesta gjør er å ta en oppstartsavgift.

Junior Member Netbutikker is on a distinguished road
    Ble medlem
    Apr 2010

Min erfaring er at forbrukere aksepterer dette mye lettere enn bedrifter .
    Det er enkelte bedrifter som ikke aksepterer begyrer i det hele tatt .

Junior Member kahem is on a distinguished road
    Ble medlem
    Jun 2010

Jeg har truen på fornøyde kunder, kan være kortsiktig gunstig for al del, men ville ikke gått over 25-35 kr i gebyr. Jobbet for et selskap som tok 65kr i gebyr pr faktura, kundene vare ikke spesielt happy for det =/

Jeg tar kr 65,- i adm.gebyr på brev-faktura og kr 45,- ved e-faktura.
    Kunden skjønner dette når jeg forklarer at det er til å dekke regnskapsfører, porto, papir etc. Det er jo tross allt ikke gratis å lage/sende/behandle en faktura, så et gebyr er på sin plass!

Junior Member Andre is on a distinguished road
    Ble medlem
    Aug 2010

Fakturagebyr høres ut som en uting å legge på fakturaen! Kanskje det er lettere å bare bake den inn i prisen slik at den ikke må havne på egen linje, i de tilfellene hvor det er mulig?

Leste en research artikkel her om dagen hvor det kom fram at forbrukere i USA som handlet over internett responderte bedre på $10 tillegg i prisen for å få gratis shipping enn de gjorde på en oppgitt pris for shipping på $5 (hvor da den kom som egen linje i utsjekkingsprosessen). Husker dessverre ikke kilde..

Andre, det overrasker meg ikke at folk er villig til å betale dobbelt så mye for det når prisen ikke opplyses. Jeg ser for meg at en bedrift med veldig mange transaksjoner kan øke bunnlinjen betraktelig ved å optimalisere priser og kostnader i alle ledd..

Som markedsfører synes jeg det er alt for lite fokus på pris! Dette er ofte en veldig enkel måte å øke overskuddet sitt betraktelig. Var hos min faste frisør her om dagen som det siste året har tatt $36 dollar for min vanlige klipp. Vi bruker å ha noen hyggelige samtaler og denne gangen lurte hun på om jeg hadde noen gode tips til hvordan de kunne øke inntekten. Jeg sa at den raskeste måten var å øke prisen. Folk flest bryr seg svært lite om prisforskjeller på nesten alle produkter utenfor dagligvarebutikkene, spesielt produkter hvor du ikke enkelt kan sammenligne (f.eks som med et fotokamera på en internettside) eller evaluere produktet på forhånd, noe som er vanskelig med en frisør. Når jeg var innom her om dagen var prisen satt opp til $42 kroner, så jeg spurte hvordan dette hadde påvirket businessen deres. Så langt hadde de ikke fått noen klager, ikke mistet noen kunder og flere tusen dollar ekstra per måned, uten ekstra arbeid eller reklame. De var storfornøyde!

Junior Member Royrogers is on a distinguished road
    Ble medlem
    Nov 2010

Jeg driver selv et lite firma og har mobiltelefoni fra Hello. Uten at jeg kan finne dekning i deres "Generelle Vilkår" eller prislisten tar de kr. 39.- (eks.mva.) pr. faktura som de sender fjortende dag. De tar kun inn bedriftskunder og man binder seg opp i 24 måneder hos dem. Dette betyr at i du løpet av abonnementperioden blir "ranet" for drøye 1800 kr. Det groveste er jo faktisk at de ikke tilbyr gebyrfri autogiro eller kortbetaling, ei heller månedlig faktura.

Selv har jeg aldri - og kommer aldri - til å ta fakturagebyr, mest på grunn av at det er uærlig, eller i beste fall en tilsnikelse. Når du oppgir - eller får - en pris på varen, er det den prisen du skal betale, verken mer eller mindre.

Rent forretningsmessig tror jeg også at slike gebyrer gir en kortsiktig gevinst i forhold til gjenkjøpskundene. Er det virkelig noen som tror (inkludert Hello) at jeg vil forlenge avtalen etter utløp?

Sitat Opprinnelig skrevet av Royrogers Vis post
    Jeg driver selv et lite firma og har mobiltelefoni fra Hello. Uten at jeg kan finne dekning i deres "Generelle Vilkår" eller prislisten tar de kr. 39.- (eks.mva.) pr. faktura som de sender fjortende dag. De tar kun inn bedriftskunder og man binder seg opp i 24 måneder hos dem. Dette betyr at i du løpet av abonnementperioden blir "ranet" for drøye 1800 kr. Det groveste er jo faktisk at de ikke tilbyr gebyrfri autogiro eller kortbetaling, ei heller månedlig faktura.

Selv har jeg aldri - og kommer aldri - til å ta fakturagebyr, mest på grunn av at det er uærlig, eller i beste fall en tilsnikelse. Når du oppgir - eller får - en pris på varen, er det den prisen du skal betale, verken mer eller mindre.

Rent forretningsmessig tror jeg også at slike gebyrer gir en kortsiktig gevinst i forhold til gjenkjøpskundene. Er det virkelig noen som tror (inkludert Hello) at jeg vil forlenge avtalen etter utløp?
    Det virker jo litt drøyt det du sier om at du må betale hver 14.dag, og ingen muligheter for gebyrfri autogiro. Har man autogiro eller kortbetaling bør det være gratis. Men for å gjør bedrifter mer grønn/naturvennlig syns jeg det er på sin plass at man
    må betale litt ekstra for å få det på papir.
    Jeg driver spillfirmaet Arelio, anbudstjenesten FinnEnFrilanser.no, Twitter @steinovehelset.

Member Bizz is on a distinguished road
    Ble medlem
    Mar 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Royrogers Vis post

Hvis det står "fakturagebyr" og dette ikke er nevnt i kjøpsvilkårene kan du nekte å betale det når første faktura kommer. Står det derimot administrasjonsgebyr eller noe annet lurt, eller hvis du allerede har betalt en tidligere faktura hvor fakturagebyret var med, er det desverre ingen vei utenom.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine